Teju puse matemātikas skolotāju norāda, ka nepieciešamas plašākas profesionālās pilnveides iespējas

06.01.2020

Gandrīz puse jeb 42,7% matemātikas skolotāju atzinuši, ka nepieciešamas plašākas profesionālās pilnveides iespējas, kas ļautu uzlabot gan viņu pašu, gan skolēnu sniegumu eksāmenos, liecina Neatkarīgās izglītības biedrības aptauja.

Kā informēja biedrības pārstāve Marta Kive, aptauja tika rīkota ar mērķi noskaidrot pedagogu viedokli un ieteikumus, kā uzlabot skolēnu sniegumu eksāmenos.

Reaģējot uz skolēnu vājajiem rezultātiem centralizētajos eksāmenos matemātikā, kas turpināja kristies arī šogad, sasniedzot zemāko rādītāju pēdējā desmitgadē, biedrība, diskutējot ar Valsts izglītības un satura centru (VISC), izstrādāja vairākus priekšlikumus rezultātu uzlabošanai, tostarp pedagogu aptauju.

Aptaujā 57,3% respondentu norādījuši, ka profesionālā pilnveide tiek nodrošināta un 55% pedagogu atzina, ka ir gatavi iesaistīties metodisko materiālu izstrādē, bet 51,8% - veicināt citu skolotāju profesionālo izaugsmi.

Kive atklāja, ka veiktā aptauja apliecina, ka nepieciešami uzlabojumi metodiskajos materiālos - tikai 61,4% pedagogu atzinuši, ka ar pieejamajiem metodiskajiem materiāliem ir pietiekami, lai varētu kvalitatīvi sagatavoties stundām.

Līdztekus tam 74,1% pedagogu norādīja, ka pieejamo metodisko materiālu kvalitāte ir laba. Tāpat aptauja atspoguļoja, ka lielākās problēmas ir tieši ar materiāliem augstākā līmeņa uzdevumiem - 63,2% pedagogu norādījuši, ka augstākā līmeņa izziņas uzdevumiem trūkst metodisko materiālu.

Biedrības pārstāve un Limbažu novada ģimnāzijas direktore Gunta Lāce norādīja, ka analizējot atvērtos jautājumus, secināts, ka daļa pedagogu nav apmierināti ar esošo kursu kvalitāti, norādot, ka tie bieži ir vispārīgi un nav paredzēti konkrētu priekšmetu skolotājiem.

Tāpat viņa atklāja, ka atsevišķi pedagogi norādījuši, ka kursos esot jāveic "bezjēdzīgas aktivitātes". Skolotāji arī atzinuši, ka nepieciešami kursi par konkrētu matemātikas tēmu mācīšanu gan pamatskolā, gan vidusskolā.

Pēc Kives paustā, aptaujā pedagogiem tika uzdoti arī atvērtā tipa jautājumi, kuros bija iespējams brīvi paust savu viedokli. Apkopojot atbildes, tika secināts, ka pedagogu ieskatos viens no būtiskākajiem iemesliem, kādēļ matemātikas centralizēto eksāmenu rezultātu katru gadu pasliktinās, ir eksāmenu satura pārāk krasās atšķirības no ikdienas mācību materiāliem - tā domā 22% respondentu. 9% aptaujāto atzina, ka būtiska loma piemīt arī pēctecības trūkumam dažādos izglītības posmos.

Vienlaikus biedrības pārstāve uzsvēra, ka 15% aptaujāto matemātikas pedagogu norādīja - lai uzlabotu sniegumu, nepieciešama arī domāšanas un pieejas maiņa valstiskā līmenī, kā arī attieksmes maiņa pret pedagoga profesiju kopumā.

Skaidrojot to, kas būtu nepieciešams, lai sekmētu profesionālo pilnveidi, lielākā daļa pedagogu minēja iespēju vērot citu kolēģu vadītās stundas, kā arī piedalīties pieredzes apmaiņā. Tāpat tika norādīts, ka nepieciešams vairāk laika tālākizglītībai, kā nereti trūkst lielās darba slodzes dēļ.

Jautājumā par to, kādi metodiskie materiāli vēl būtu nepieciešami, 11% respondentu norādīja radošos un pētnieciskos uzdevumus katrai tēmai, tikpat daudzi pedagogi atzīmēja nepieciešamību pēc digitāliem mācību materiāliem, bet 10% - pēc uzdevumu krājumiem vidusskolām ar dažādiem izziņas līmeņiem.

Aptaujā, ko elektroniski bija iespējams aizpildīt no 15.decembra līdz 15.janvārim, piedalījās 220 matemātikas skolotāju no visas Latvijas ar darba stāžu no viena līdz 54 gadiem.

Aptaujas īstenotāji cer, ka Izglītības un zinātnes ministrija un VISC ņems vērā pedagogu pausto, izstrādājot un ieviešot atbilstošus risinājumus.

Kā ziņots, skolēnu sniegums matemātikas eksāmenā 2019.gadā bijis vājākais pēdējā desmitgadē un eksāmenu nebija izdevies nokārtot 226 skolēniem.

Desmitgadē sliktākais vidējais rezultāts pērn sasniegts arī fizikas eksāmenā - skolēnu vidējais rezultāts ir 37,5%.

Angļu valodas eksāmenā valstī sasniegts 62,7% rezultāts, kas ir augstākais pēdējo desmit gadu laikā. Arī krievu valodas eksāmenā skolēniem pērn izdevies sasniegt augstāko vidējo rezultātu pēdējo desmit gadu laikā - 74,4%, kas ir par 4,1 procentpunktu augstāks nekā pērn.

Pēc krituma pagājušajā gadā 2019.gadā vidējais rezultāts franču valodas eksāmenā ir uzlabojies sasniedzot 69,1% un atgriežoties aptuveni 2014.gada līmenī. Līdzīga situācija ir arī vācu valodas eksāmenā, kur pēc vidējā rezultāta krituma 2018.gadā pērn fiksētais rezultāts 71,9% ir otrs augstākais pēdējos desmit gados.

Vidusskolēnu sniegums ķīmijas eksāmenā pēdējo desmit gadu laikā bijis ļoti svārstīgs. Pagājušogad fiksētais rezultāts 62,8% apmērā ir par 1,3 procentpunktiem augstāks nekā 2018.gadā. Vislabākais vidējais rādītājs sasniegts 2015.gadā - 65,6%.

Skolēnu vidējais sniegums bioloģijas eksāmenā turpināja sarukt arī 2019.gadā, sasniedzot 57,1%, kas ir otrs zemākais rādītājs pēdējā desmitgadē. Arī vēstures eksāmenā skolēnu vidējie rezultāti bijuši svārstīgi, pērn, gadu pēc rezultātu kārtējā krituma, tam uzkāpjot līdz 41,3%.

Labāko vidējo rezultātu pēdējā desmitgadē uzrādot 2013.gadā (55,72%),pērn fiksētais latviešu valodas eksāmena vidējais rezultāts ir sasniedzis 49,9%, kas ir par 2,7% zemāks nekā 2018.gadā.

Komentēt:

Abonētājiem

Ienāc ar savu paroli un lasi žurnālus jebkurā laikā!

Ja esi aizmirsis savu paroli, spied šeit

Ja vēl neesi abonējis žurnālus, iepazīsties ar abonēšanas piedāvājumu šeit

18.02.2020 14:41

@SkolasVards: Kurš labāks – mamma vai tētis? Katram no vecākiem bērna sirdī ir sava neaizstājama vieta, kuru viņš vai nu spēj aiz… https://t.co/yxC5nQTMHF

18.02.2020 14:40

@SkolasVards: Rīkojies mobinga situācijā: Atpazīsti, Saki, Aktivizē un Palīdzi! https://t.co/OOBfuNadQI

18.02.2020 14:40

@SkolasVards: Bērniem nepatīkams un biedējošs saturs internetā?! Kā rīkoties?! Padomi sarunai ar bērnu. Padomi drošības uzstādīj… https://t.co/p5ZTsbJ4Oc

18.02.2020 14:38

@SkolasVards: Bērns redzēja pornogrāfiju – nu un kas? https://t.co/OOBfuNadQI

18.02.2020 14:38

@SkolasVards: Trauma, kas turpinās caur paaudzēm. https://t.co/OOBfuNadQI

18.02.2020 14:36

@SkolasVards: Iznācis e-žurnāla "Vecākiem" jaunais numurs! https://t.co/OOBfuNadQI https://t.co/uBwn3fYtSk

13.02.2020 14:22

@SkolasVards: RT @IzglitibaunK: Matemātikas popularizēšanai izveido pirmo digitālo izlaušanās spēli Latvijā > Ziņas | Izglītība un kultūra https://t.co/a…

13.02.2020 14:22

@SkolasVards: RT @IzglitibaunK: Skolēnu individuālo kompetenču un spēju attīstīšanai būs pieejami vairāk nekā divi miljoni eiro > Ziņas | Izglītība un ku…

13.02.2020 14:21

@SkolasVards: RT @IzglitibaunK: Cenšas visus uzklausīt un nebūt vienaldzīgs. Laurenču sākumskolas direktors Kristaps Zaļais amatā stājās pirms trim gadie…