Centralizēto eksāmenu rezultāti laukos un lielajās pilsētās ievērojami neatšķiras

22.09.2017

Vidējie centralizētie eksāmenu rezultāti vidusskolās pēc to teritoriālā iedalījuma būtiski neatšķiras, informēja Latvijas Pašvaldību savienībā (LPS).

21. septembrī LPS iepazīstināja ar viņu veikto pētījumu un analīzi par centralizēto eksāmenu rezultātiem, balstoties uz eksāmenu kārtotāju skaitu Latvijas skolās. Izpētot skolēnu sasniegumus 2016./2017.mācību gada centralizētajos eksāmenos, noskaidrots, ka vidusskolās, kas atrodas novados, vidējais rezultāts eksāmenos ir 51,83%. Vidusskolās, kuras atrodas pilsētās, tie ir 53,03%, reģionu pilsētās - 52,31%, savukārt Rīgas vidusskolās - 54,15%.

"Līdz ar to varam spriest, ka nereti sabiedrībā valdošais uzskats, ka tikai lielo pilsētu lielajās skolās var uzrādīt labus rezultātus izglītībā, neatbilst patiesībai," sacīja LPS padomniece izglītības, bērnu, jaunatnes un ģimenes jautājumos Ināra Dundure. Viņa uzsver, ka vairākos pētījuma aspektos pierādījies, ka lauku novados esošās skolas uzrāda labus rezultātus eksāmenos. Kā arī mazāk par 12 eksāmenu kārtotājiem var būt gan skolās laukos, gan vietām republikas pilsētās.

Piemēram, skolu TOP 10 pēc eksāmenu kārtotāju skaita, kas mazāks par 12, ierindojas Ezernieku vidusskola, Vaboles vidusskola un Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskola, kas neatrodas Rīgā vai Pierīgā. Dundure norāda, ka skolu sasniegumi centralizēto eksāmenu vērtējumos veidojas ļoti individuāli. To ietekmē gan pedagogu darbs un motivācija, gan skolēnu turpmākie izglītības mērķi un citi parametri.

Šo apgalvojumu atbalsta arī LPS vecākais padomnieks Māris Pūķis, norādot, ka "ir milzīgi tehnikumi tepat Rīgā, kur klasēs ir no 30 līdz 50 skolēniem, bet vērtējumi eksāmenos tādi, ka bail skatīties". Vienlaikus viņš norāda, ka ir mazas profesionālās skolas, kuru vērtējumi spēj konkurēt ar Valsts ģimnāziju uzrādītajiem.

LPS pētījumu par centralizēto eksāmenu rezultātiem pēc eksāmenu kārtotāju skaita skolā veic jau trešo gadu.

Savienības pārstāvji norāda, ka šis pētījums ir nozīmīgs procesā, kurā pašvaldības izvērtē savas skolas. Tas tiek izmantots pedagogu motivācijas sistēmas izstrādei, palīdz izlemt skolu attīstības plānus. Tāpat tas dod pašvaldību vadītājiem iespēju salīdzināt savus rezultātus ar blakus teritorijās esošajām skolām un izvērtēt sadarbības modeļus.

LPS priekšsēdētājs Gints Kaminskis norādīja, ka katrs pētījums ir daļa no kaut kā liela un secinājumus par izglītības sistēmu nevar izdarīt vadīties tikai pēc šī vai kāda cita pētījuma.

Skolu vērtējums veikts izraugoties vairākus parametrus, piemēram, skolas atrašanās vietu, skolas tipu, valodas plūsmu un eksāmena kārtotāju skaitu. Skolu rezultāti vērtēti atsevišķi Valsts ģimnāzijās, ģimnāzijās un vidusskolās, norādot, ka būtisku atšķirību starp pēdējiem diviem skolu tipiem īsti nav. Ierobežotā apjomā vērtēti arī profesionālo un mākslas skolu rezultāti, speciālo un internātskolu, kā arī vakarskolu audzēkņu rezultāti centralizētajos eksāmenos.

Pētījuma prezentāciju var skatīt šeit:

https://www.youtube.com/watch?v=exsEwazcex0

Komentēt:

Abonētājiem

Ienāc ar savu paroli un lasi žurnālus jebkurā laikā!

Ja esi aizmirsis savu paroli, spied šeit

Ja vēl neesi abonējis žurnālus, iepazīsties ar abonēšanas piedāvājumu šeit

16.10.2017 18:49

@SkolasVards: Iznācis e-izdevuma "Aktuālās normatīvo aktu izmaiņas izglītībā" oktobra numurs sadarbībā ar @skolutiesibas https://t.co/xT7ih7HAyR

15.10.2017 19:44

@SkolasVards: Darbu IZM atstās ilggadējā Izglītības departamenta direktore Evija Papule https://t.co/26PWJYrm83 via @SkolasVards

11.10.2017 16:09

@SkolasVards: Uzmanību – skolā jauns skolotājs. https://t.co/aBALfQ3oX9

11.10.2017 16:08

@SkolasVards: Iznācis "Skolas Psiholoģija" jaunais numurs. https://t.co/aBALfQ3oX9

11.10.2017 12:23

@SkolasVards: RT @GNarvaiss: Vecāki jautā - skola atbild. Jauns stends @Jaunaskola gaitenī. Piem. “Kā notiek emociju apzināšana / mācīšanās? Ar kādām tie…

11.10.2017 09:15

@SkolasVards: Somijas izglītība: atskaitīšanās vietā ir autonomija un atbildība. https://t.co/f86EDfQ82K

11.10.2017 09:15

@SkolasVards: Ko vērtēšana iemāca bērniem? https://t.co/f86EDfQ82K

11.10.2017 09:14

@SkolasVards: Atzīmes nebūt neraksturo, kā skolēns mācās, kas viņam ir izdevies, ar ko vēl jāpastrādā.Stāsta "Skola 2030" vecākā eksperte Solvita Lazdiņa

11.10.2017 09:11

@SkolasVards: Jauna veida vērtēšana: vērtēt, lai mācītos, atbalstītu un iedrošinātu. https://t.co/f86EDfQ82K

08.10.2017 19:14

@SkolasVards: Ir ļoti daudz bērnu, kas izmanto bezpalīdzību kā instrumentu nedarīšanai, sakot: „Man nesanāk.” https://t.co/cH01Rm1zLQ