IZM ar ideju par pedagogu profesionālo organizāciju vēlas mudināt pedagogus pašus sekot līdzi savas profesijas kvalitātei

11.01.2018

Ar ideju par pedagogu profesionālo organizāciju Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) vēlas mudināt pedagogus apvienoties un pašiem sekot līdzi savas profesijas kvalitātei. Kā žurnālistiem 9. janvārī pastāstīja izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis (V), IZM vēlas stiprināt pedagogu profesionālās organizācijas, lai tās, gluži kā citās nozarēs un jomās, pašas piedalītos savas kvalitātes latiņas definēšanā.

"Sistēma nekad nebūs stabila, ja tā tiks regulēta no ārpuses. Sistēmas iekšējie pašregulēšanas mehānismi, kas nosaka kvalitātes, kas pedagogam nepieciešamas sekmīgam profesionālam darbam, dod iekšējo stabilitāti," pauda ministrs.

Viņš ir pārliecināts, ka šādu atbalstu nav iespējams nodrošināt bez papildu līdzekļiem, un, pateicoties Eiropas Savienības struktūrfondiem, ir iespējams šajā procesā ieguldīt. Šadurskis gan piekodināja, ka IZM pati neplāno veidot profesionālo organizāciju - ministrija tikai mudinās jau esošās pedagogu profesionālās organizācijas sanākt kopā.

"Tas, kas mūsu interesē, ir spēcīgas profesionālas pedagogu organizācijas, kas lielā mērā, kā tas ir citās profesijās, pašas notur standarta latiņu un lielā mērā tādā veidā var pārņemt to vai citu valsts funkciju, kas būtu administratīvs diktāts, kur profesionālā vide pati piedalās savas kvalitātes regulēšanā. Profesionālo organizāciju stiprināšanai jāiegulda līdzekļi un jāpalīdz struktūras izveidē," teica ministrs.

Izvērtējot nepieciešamību izveidot nozares ekspertu padomi (NEP), tika secināts, ka, ņemot vērā, ka Izglītības un zinātnes nozares ekspertu padomes darbība būtu daudz plašāka par pedagoga darbības jomu, tad šis jautājums būtu jārisina citai darba grupai, kurai būtu plašākas kompetences un deleģējums lemt par šādas nozares ekspertu padomes izveidi. Turklāt tika secināts, ka vispirms būtu jāstiprina esošo skolotāju organizāciju kapacitāte, lai tās nākotnē kļūtu par NEP dalīborganizācijām, norādīts informatīvajā ziņojumā.

Vienlaikus tika izvirzīts priekšlikums veidot nozares profesionālo organizāciju saskaņā ar "no apakšas uz augšu" principu. Skolotāju profesionālā organizācija, kurā jābūt pārstāvētām pedagogu un dažādu citu izglītības jomas profesionālajām organizācijām un metodiskajām apvienībām, nodrošinātu pedagogu profesionālo kompetenču novērtēšanu, sniegtu profesionālo atbalstu un veiktu skolotāja profesijas attīstības plānošanu un kā sadarbības partneris piedalītos izglītības politikas attīstības un kvalitātes pārraudzības jautājumu risināšanā.

Apzinot Profesionālās organizācijas iespējamās kompetences, darba grupā tika izteikti vairāki priekšlikumi - pilnveidot pedagogu kvalifikācijas un sasniegumu novērtēšanas sistēmu un izstrādāt sertificēšanas sistēmu, piedalīties skolotāja profesijas standarta aktualizēšanā, piedalīties citu izglītības jomas profesijas standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādē un aktualizēšanā, veikt profesionālo kompetenču diagnosticēšanu un vērtēšanu, kā arī profesionālās pilnveides atzīšanu, veikt darba tirgus dinamikas monitoringu un prognozēt pedagogu pieprasījumu, plānot profesijas attīstību, piesaistot starptautiskus ekspertus un pedagoģijas zinātnes pārstāvjus.

Tāpat tika ieteikts izstrādāt pedagoga profesionālās ētikas kodeksu un piedalīties izglītības iestādes vadītāju ētikas kodeksa izstrādē, veidot izglītības nozares stratēģisko komunikāciju, lai celtu pedagoga profesijas prestižu izglītības iestāžu, pašvaldību, reģionālā un nacionālā līmenī, sniegt metodisko atbalstu un nodrošināt ar metodiskajiem resursiem, sniegt ieteikumus pedagoģijas studiju programmu satura pilnveidošanai, piedalīties pedagoģijas studiju programmu licencēšanā un akreditācijā, kā arī koordinēt tālākizglītību un profesionālo pilnveidi atbilstoši kompetenču diagnostikas un vērtēšanas rezultātiem.

Kā ziņots, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) vadītāja Inga Vanaga pauda satraukumu, ka IZM grib koordinēt jaunas nacionāla līmeņa nozares nevalstiskās organizācijas izveidi. LIZDA vadītājai arī esot zināms, ka jaunajai organizācijai plānots piešķirt finansējumu 400 000 eiro gadā. Vanagai radies jautājums, vai attiecīgi ir paredzēts samazināt štatu valsts pārvaldes iestādēs.

Tāpat viņa pauda neizpratni, kāpēc par to nav runāts ar esošajām arodorganizācijām, tai skaitā LIZDA. Vanagai neesot saprotams, kā šo ieceri paredzēts realizēt, piemēram, vai tiks rosināta esošo arodorganizāciju apvienošanās.

LETA informācija

Komentēt:

Abonētājiem

Ienāc ar savu paroli un lasi žurnālus jebkurā laikā!

Ja esi aizmirsis savu paroli, spied šeit

Ja vēl neesi abonējis žurnālus, iepazīsties ar abonēšanas piedāvājumu šeit

24.05.2018 15:50

@SkolasVards: Vai ir iespējamas pārmaiņas bez piepūles? https://t.co/SA51YRxp4M via @SkolasVards

18.05.2018 09:21

@SkolasVards: RT @irLV: Izglītības reformai draud iesprūšana Saeimā. Kāpēc, lasiet @irLV - https://t.co/ish603ovKl https://t.co/tZLBt0ojQ7

18.05.2018 09:14

@SkolasVards: RT @calislv: Profesore Gunta Ancāne: tāds fenomens kā bērna 'niķi' nepastāv https://t.co/Do0BVXurQK

18.05.2018 09:06

@SkolasVards: RT @LU_SIIC: Aicinām dabaszinātņu un matemātikas skolotājus dalīties ar veiksmīgām metodiskām idejām konferencē, aizpildot elektronisku pie…

16.05.2018 14:47

@SkolasVards: RT @LA_lv: Kvalitāte mazās skolas no reorganizāciju “cirvja” neglābj: aktīvi samazina sākumskolas | https://t.co/U5BKEs3exq https://t.co/Gw…

09.05.2018 13:58

@SkolasVards: Iezīmējas uzskatu atšķirības par iecerēto mācību satura maiņu sportā https://t.co/Ilr691PiWi via @SkolasVards

09.05.2018 13:55

@SkolasVards: IZM piedāvās vērtēt, vai pedagogu atalgojums palielināms visās pašvaldībās, vai tikai tajās, kas veikušas skolu tīk… https://t.co/CTpbUQ5QP0

27.04.2018 10:56

@SkolasVards: Iznācis žurnāla "Pirmsskolā" jaunais numurs https://t.co/6OpCmN6Q4N

23.04.2018 08:56

@SkolasVards: Šadurskis: Valsts finansiāli atbalstīs pedagogu algu celšanu tikai tajās pašvaldībās, kas sakārtos skolu tīklu… https://t.co/EKy220GlBa

17.04.2018 18:59

@SkolasVards: Daļai pašvaldību formāli sakārtojot skolu tīklu, nākamgad varētu trūkt naudas plānotajam algu palielinājumam visiem… https://t.co/kPIeou2Rs8