VISC uzsāk projektu sociālo un emocionālo prasmju attīstīšanai skolās

11.04.2018

11. aprīlī darbseminārā Rīgā Valsts izglītības satura centrs informēja par jaunas iniciatīvas – projekta “Mācīties būt” īstenošanu skolās, lai nostiprinātu sociālo un emocionālo prasmju attīstīšanas iespējas skolās. Starptautiskā projekta ietvaros, kurā piedalās septiņas valstis, 20 skolām Latvijā piedāvās izmantošanai metodiku un instrumentus sociāli emocionālo prasmju mācīšanai un novērtēšanai. Šīs skolas piedalīsies pētījumā, mācību gada garumā strādājot saskaņā ar “Mācīties būt” metodiku. Šajā pavasarī skolas sagatavosies darba uzsākšanai un rudenī uzsāks aktīvu darbu projekta ietvaros.

Nozīmīga uzmanība pilnveidotajā mācību saturā un pieejā tiks pievērsta bērnu un jauniešu sociālo un emocionālo prasmju attīstīšanai. Gan akadēmiskā, gan sociāli emocionālā mācīšanās skolā ir vienlīdz nozīmīgas un to nodrošināt ir katras skolas pienākums. “Jaunā mācību satura un pieejas aprakstā esam aprakstījuši redzējumu par skolēnu kā tādu, kas ir atbildīgs sabiedrības dalībnieks, radošs darītājs, personība ar pašapziņu. Saprotams, ka runa nav tikai par akadēmiski spēcīgu, bet arī sociāli un emocionāli dzīvesgudru jaunieti. Pirmsskolas vadlīnijās, pamatizglītības standartā un vispārējās vidējās izglītības standartā pirmkārt iestrādājam iekšā to, ka tas ir katras skolas un skolotāja uzdevums šīs prasmes attīstīt”, seminārā norādīja izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis.  

Tādēļ Valsts izglītības satura centrs iesaistījies starptautiskā projektā “Mācīties būt” (“Learning to Be”), kura ietvaros pētnieki septiņās valstīs izstrādā sociāli emocionālās mācīšanās teorētisko modeli un veido praktiskus instrumentus skolām sociāli emocionālās mācīšanās novērtēšanai, kurus skolotāji, skolēni, vecāki, izglītības iestāžu vadība varēs izmantot sava darba pašvērtēšanai. Šie instrumenti tiks adaptēti un 2018./2019. mācību gada laikā aprobēti piecās valstīs – Latvijā, Lietuvā, Slovēnijā, Itālijā un Spānijā, katrā valstī pētījumā iesaistot divdesmit skolas.

“Šis projekts ir unikāls pēc savas formas kā rīcībpolitikas eksperimentēšanas projekts. Tā mērķis ir iegūt reālus datus, vispirms ieviešot konkrētu uzlabojumu 20 skolās un veicot šīs ieviešanas analīzi. Šie dati dos mums iespēju pieņemt informētākus lēmumus par šīs labās prakses ieviešanu valstiskā līmenī. Projektā izstrādātais materiāls ir arī nozīmīgs instruments, lai paplašinātu skolu kvalitātes vērtēšanas kritēriju loku. Tāpat šis VISC “Mācīties būt” projekts ir arī paralēla un cieši saistīta iniciatīva ar Skola2030 un tā izstrādnes būs ļoti noderīgas, lai tālāk pastiprinātu un detalizētu caurviju prasmju integrāciju mācību saturā”, skaidroja Valsts izglītības satura centra vadītājs Guntars Catlaks.

Pastiprināti veltot uzmanību sociāli emocionālo prasmju attīstīšanai pirmsskolās un skolās, Latvija iekļaujas mūsdienīgā un zinātniski pamatotā izglītības pieejā visas pasaules kontekstā. Valsts izglītības satura centra vecākā eksperte, Latvijas Universitātes pētniece, asoc.prof. Baiba Martinsone norāda, ka jau vairāk nekā divdesmit gadus šādas pieejas efektivitāte ir pierādīta pasaulē. Tajās izglītības iestādēs, kur tiek nodrošinātas sociāli emocionālās mācīšanās iespējas, skolēniem ir augstāki mācību sasniegumi, mazāk uzvedības un garīgās veselības problēmu, kā arī veidojas pozitīvs skolas klimats un ilgtermiņā šie jaunieši ir efektīvāki savā turpmākajā dzīvē. “Sociāli emocionālā mācīšanās ir process, kurā bērni un jaunieši apgūst prasmes saprast sevi, saprast citus un veidot pozitīvas attiecības ar vienaudžiem un pieaugušajiem, kā arī pieņemt atbildīgus lēmumus. Visas šīs prasmes rada pamatu apzinātam mācību procesam un mazina iespēju atsvešināties no skolas”, uzsver B. Martinsone.  

Komentēt:

Abonētājiem

Ienāc ar savu paroli un lasi žurnālus jebkurā laikā!

Ja esi aizmirsis savu paroli, spied šeit

Ja vēl neesi abonējis žurnālus, iepazīsties ar abonēšanas piedāvājumu šeit

14.06.2018 15:43

@SkolasVards: Noteiks minimālo skolēnu skaitu vidusskolas klasē un klašu grupā https://t.co/SuOWYv9tid via @SkolasVards

13.06.2018 14:23

@SkolasVards: Iznācis e-izdevuma "Aktuālās normatīvo aktu izmaiņas izglītībā" jūnija numurs sadarbībā ar @skolutiesibas https://t.co/xT7ih7HAyR

13.06.2018 14:22

@SkolasVards: Izsludina konkursu uz Vecpiebalgas vidusskolas direktora amata vietu https://t.co/TwDlqwaW3a via @SkolasVards

05.06.2018 15:55

@SkolasVards: RT @mariteseile: Nav jau kas, tā pa īstam, aizstāvētu bērnu intereses. Politiķiem-tūliņ vēlēšanas, LIZDAi aktuālākas izdienas pensijas skol…

24.05.2018 15:50

@SkolasVards: Vai ir iespējamas pārmaiņas bez piepūles? https://t.co/SA51YRxp4M via @SkolasVards

18.05.2018 09:21

@SkolasVards: RT @irLV: Izglītības reformai draud iesprūšana Saeimā. Kāpēc, lasiet @irLV - https://t.co/ish603ovKl https://t.co/tZLBt0ojQ7

18.05.2018 09:14

@SkolasVards: RT @calislv: Profesore Gunta Ancāne: tāds fenomens kā bērna 'niķi' nepastāv https://t.co/Do0BVXurQK

18.05.2018 09:06

@SkolasVards: RT @LU_SIIC: Aicinām dabaszinātņu un matemātikas skolotājus dalīties ar veiksmīgām metodiskām idejām konferencē, aizpildot elektronisku pie…

16.05.2018 14:47

@SkolasVards: RT @LA_lv: Kvalitāte mazās skolas no reorganizāciju “cirvja” neglābj: aktīvi samazina sākumskolas | https://t.co/U5BKEs3exq https://t.co/Gw…

09.05.2018 13:58

@SkolasVards: Iezīmējas uzskatu atšķirības par iecerēto mācību satura maiņu sportā https://t.co/Ilr691PiWi via @SkolasVards