Žurnāls "Skolas Psiholoģija"

Žurnāla SKOLAS PSIHOLOĢIJA maija numurā lasiet:

Kad pozitīvais paštēls sāk traucēt. Pienāk brīdis, kad labā tēla pozīcija – nekonfliktēšana, neuzplīšanās ar saviem ieteikumiem, nekritizēšana, ieturētība, klusēšana – sāk ierobežot dzīvi un apgrūtina saskarsmi ar apkārtējiem. Piemēram, pastāvīga piekāpšanās un apslāpētas dusmas. Neuzdrošināšanās izteikt savas domas vai viedokli ir saistīta ar bailēm, ka konflikta situācijā tiks piedzīvots zaudējums vai kritika nogalinās.

Skolas neformālie līderi – skolotāji. Izglītības pētnieki: „Skolotājiem – līderiem ir jāsaprot, ka šī līderība būtībā ir mācīšanās, nevis kļūšana par perfektu darbinieku.” Skolotāji – līderi popularizē profesiju kā intelektuālu un kolektīvu darbu. Viņi var veicināt mācību sasniegumu atzīšanu un skolotāja lomas noteikšanu no jauna. Tikai paši skolotāji var uzlabot savas profesijas prestižu, darot savu darbu ar prieku, neko neslēpdami.

Skolotāja profesijas izaicinājumi. Skolotājs nereti pazūd prāta labirintos, iestrēgstot kādos stereotipos, pieņēmumos par to, kas ir pareizi un nepareizi, bieži darbojoties ierastā veidā.  Skolotājam ir nepieciešama prasme pielāgoties mainīgiem apstākļiem. To apgūst, pilnveidojot savu personību, izmēģinot jauno un izrādot drosmi, pielietojot iegūtās zināšanas un prasmes jaunā kontekstā vai jaunā kombinācijā.

Kā disciplinēt sākumskolā, pamatskolā, vidusskolā? Līdz šim skolēnu disciplinēšana lielākoties notika, reaģējot uz uzvedības pārkāpumiem ar sodiem, privilēģiju atņemšanu, paskaidrojumu rakstīšanu, nosūtīšanu pie direktora, pat policijas izsaukšanu, ziņošanu vecākiem un citām metodēm. Pētījumos noskaidrots, ka sodīšana, turklāt nekonsekventa, ir nepietiekami efektīvs paņēmiens uzvedības pārkāpumu mazināšanā. Kas tad īsti ir disciplīna? Un kā drīkst disciplinēt skolēnu, kurš atsakās pildīt skolotāja norādījumus un demonstratīvi uzspļauj iekšējās kārtības noteikumiem?

Žurnāla saturs pieejams abonētājiem.

Abonētājiem

Ienāc ar savu paroli un lasi žurnālus jebkurā laikā!

Ja esi aizmirsis savu paroli, spied šeit

Ja vēl neesi abonējis žurnālus, iepazīsties ar abonēšanas piedāvājumu šeit

20.02.2019 09:01

@SkolasVards: RT @mariteseile: Skolu tīkls ir izmaksu un pieejamības izglītībai jautājums un nevajadzētu tur pīt klāt skolas kvalitātes jēdzienu. Kvalitā…

19.02.2019 09:18

@SkolasVards: Sacelšanās pret “cīruļu” diktatūru. Ja stundas sāksies plkst.9, būs labākas sekmes? https://t.co/4ogoz3uX8m

19.02.2019 08:55

@SkolasVards: RT @ZaneMatesovica: Skolotāji, lūdzu, rādiet bērniem un pārrunājiet skolās! Pesimisma brīžos šķiet, ka tas ir vienīgais veids, kā kaut ko m…

19.02.2019 08:43

@SkolasVards: Līdz ar jauno vidējās izglītības saturu plānots ieviest dažāda līmeņa centralizētos eksāmenus https://t.co/BMJ9z1rSCV via @SkolasVards

19.02.2019 08:37

@SkolasVards: Reaģējot uz pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafika nepildīšanu, LIZDA izsver iespēju iziet ielās… https://t.co/okdL5UlgqK

19.02.2019 08:31

@SkolasVards: Šuplinska: Pašvaldībām līdz septembrim jāiesniedz IZM savs redzējums par skolu tīkla attīstību https://t.co/oFa71ujS13 via @SkolasVards

19.02.2019 08:31

@SkolasVards: 12.klašu skolēniem tiks piedāvāts izvēlēties sevi interesējošus mācību priekšmetus padziļinātai apguvei… https://t.co/rf2mCOrV2b

14.02.2019 17:25

@SkolasVards: Rīgā plāno slēgt divas un apvienot astoņas skolas https://t.co/zJdrrQOEiW via @SkolasVards

14.02.2019 17:20

@SkolasVards: Par atkārtotu kritēriju neizpildi četrām valsts ģimnāzijām draud statusa atņemšana https://t.co/6oQwNvkscm via @SkolasVards

14.02.2019 07:44

@SkolasVards: Ekonomģeogrāfs: Skolu tīkla sakārtošanas procesā veiktas butaforiskas reformas https://t.co/jAPHLaIoq8 via @SkolasVards