Žurnāls "Skolas Psiholoģija"

Žurnāla SKOLAS PSIHOLOĢIJA septembra numurā lasiet:

Par izdegšanas sindromu. Emocionālo izdegšanu var uzskatīt par vienu no neveiksmīgi atrisinātām krīzēm profesionālās attīstības ceļā: prasību sarežģītība neatbilst iekšējo resursu lielumam.

Skolēna psihoemocionālās veselības traucējumi. Lai arī dusmas nav patīkama emocija, ir svarīgi iemācīties tās adekvāti pārdzīvot un konstruktīvi izpaust. Jāiztur un sarunā ar skolēnu jāmēģina izprast, vai tās ir adekvātas vai neadekvātas konkrētajā situācijā. Agresīvs skolēns nespēj izvērtēt savu uzvedību un pamanīt, ka apkārtējos rada bailes un nemieru. Pavisam pretēji – viņam šķiet, ka visa pasaule vēlas viņam nodarīt pāri.

Saskarsmes kļūdas: informācijas vispārināšana, ignorēšana, izkropļošana. Ik pa laikam skolotājs sastopas ar situāciju, ka skolēns kādu iemeslu dēļ mācību darbā iesaistīties tomēr nevēlas, – notiek sadursme. Tā ir saskarsmes situācija, kas izpaužas gan neverbālā formā (ķermeņa valoda), gan verbālā formā (vārdisks sadursmes situācijas risinājums). Dažreiz sadursmes risinājums nav veiksmīgs, par ko liecina skolēna mācībām neatbilstošā uzvedība. Šāda situācija rodas saskarsmes kļūdu dēļ.

Divu cilvēku saskarsme vienmēr notiek divos līmeņos: personiski nozīmīgais un sociāli nozīmīgais. Personiski nozīmīgā saskarsmes līmeņa vajadzības: justies saskarsmes partnera pieņemtam, atzinīgi novērtētam, tāpēc emocionāli drošam un, jā, arī priecīgam. Sociāli nozīmīgajā saskarsmes līmenī skolotājs vēlas mācīt, bet skolēns vēlas mācīties.

Aktivitātes skolēniem enerģijas atgūšanai. Pagājušajā gadā Baltijas valstīs tika veikts pētījums par bērnu labsajūtu. Pētījums atklāj, ka Latvijā 53% skolēnu jūtas pārslogoti, 48% neizguļas un 27% skolā nepietiek laika paēst. Iegūtie dati rāda, ka skolas vidi Latvijā raksturo izteikti augsts to bērnu īpatsvars, kuri mācību iestādē jūtas pārslogoti un noguruši (53%), gandrīz puse bērnu apgalvo, ka bieži vai vienmēr negrib iet uz skolu („Man patīk iet uz skolu,” saka 52%). Trešdaļa bērnu (32%) apgalvo, ka viņiem nepietiek brīvā laika saviem vaļaspriekiem, bet 58% novērtē, ka viņiem skolā tiek uzdots pārāk daudz mājasdarbu. Šajā materiālā esam apkopojuši dažādas bērniem aizraujošas un daudz laika neaizņemošas aktivitātes enerģijas atjaunošanai, saspringuma noņemšanai un sadarbošanās prasmju pilnveidošanai.

Žurnāla saturs pieejams abonētājiem.

Abonētājiem

Ienāc ar savu paroli un lasi žurnālus jebkurā laikā!

Ja esi aizmirsis savu paroli, spied šeit

Ja vēl neesi abonējis žurnālus, iepazīsties ar abonēšanas piedāvājumu šeit

07.06.2019 13:35

@SkolasVards: RT @realaGrutniecba: Dārgie vecāki, ratu kulbās ir par 5 grādiem siltāks nekā ārā. Ja ārā ir +30, izdariet, lūdzu, secinājumus par segu un…

07.06.2019 13:33

@SkolasVards: RT @Kristaps_Sis: Varu tikai noņemt cepuri @rebaltica priekšā. Ļoti labi par puspatiesībām un mītiem attiecībā uz finansējumu pedagogiem.…

21.05.2019 15:50

@SkolasVards: Pedagogu darba samaksu reglamentējošos noteikumus valdība apņemas grozīt līdz jūnija beigām https://t.co/iPJma0BBXk via @SkolasVards

21.05.2019 15:14

@SkolasVards: Nozaru profesionāļi viena gada laikā varēs iegūt skolotāja kvalifikāciju https://t.co/uJXiZK8Vu5 via @SkolasVards

16.05.2019 15:02

@SkolasVards: Pašvaldību savienība pārmet, ka skolu tīkla reorganizācijas plāni nav saskaņoti ar visām iesaistītajām pusēm… https://t.co/rmeUBUGtm0

16.05.2019 14:53

@SkolasVards: ES fondu programmā visvairāk digitālo mācību līdzekļu vēlas izstrādāt dabaszinātņu apguvei https://t.co/xtN8U7oYN7 via @SkolasVards

16.05.2019 14:49

@SkolasVards: Skolās rīkos narkotisko vielu pārbaudes https://t.co/SnWUcZpvgw via @SkolasVards

14.05.2019 19:17

@SkolasVards: RT @RIIMC1: RIIMC aicina pedagogus un izglītības iestāžu vadītājus piedalīties forumā “Izglītība izaugsmei 2019”-12. jūnijā Rīgas Natālijas…

14.05.2019 16:22

@SkolasVards: Šuplinska norāda, ka kritērijiem neatbilstošās skolas laika gaitā varētu tikt reorganizētas https://t.co/o4Uvh5BiYh via @SkolasVards

02.05.2019 16:42

@SkolasVards: Izglītības iestādes vadītājam regulāri būs jāpārliecinās, vai uz pedagogiem neattiecas liegums strādāt šo darbu… https://t.co/2bTSv3Ttwz