Žurnāls "Izglītība un Kultūra"

E-laikrasta IZGLĪTĪBA un KULTŪRA 16.decembra numurā lasiet:

SKOLOTĀJS

Latvijas lepnums 2021: Būt godīgam, neizlikties skolēnu priekšā. „Ja es sēdētu klasē kā skolēns, es gribētu, lai man pašam patiktu stundas, ko es vadu,” tā saka Tukuma novada Zemgales vidusskolas latviešu valodas un literatūras skolotājs Kristiāns Jakubovskis. Iespējams, ka jauno skolotāju ievērojāt šī gada „Latvijas lepnumā”, Kristiāns ieguva balvu nominācijā „Jaunietis”. Viņa dzīves ceļš nav bijis rozēm kaisīts, visu ir sasniedzis tikai ar saviem spēkiem, ar uzņēmību, nav baidījies no izaicinājumiem. Sarunā Kristiāns atklāj, kādu šajā situācijā redz skolas dzīvi un skolēnus.

AKTUĀLĀS IZGLĪTĪBAS ZIŅAS

IZM meklē īstermiņa risinājumus skolotāju iztrūkumam.

Par izciliem sasniegumiem starptautiskajās mācību priekšmetu olimpiādēs MK godalgas saņem 18 skolēni un 25 pedagogi.

Latvijas komanda saņem apbalvojumus par sasniegumiem „EuroSkills 2021” konkursā.

Lauksaimniecības akadēmijas Mūžizglītības centrs saņem pieaugušo neformālās izglītības balvu „Saules laiva”.

Saeimas Izglītības komisijā izvērtēs iniciatīvu par prasības pēc „Covid-19” sertifikāta atcelšanu bērniem sporta nodarbībās.

IZM rosina finansiāli atbalstīt nepilngadīgo patvēruma meklētāju iespējas iegūt izglītību.

Kultūras kanona konkursa 1. kārtā skolēni prezentē oriģinālus tūrisma maršrutus.

Baltijas valstu ideju konkursā skolēniem triumfē komanda no Latvijas.

NUMURA TĒMA

Vērtējums kā palīgs, nevis pātaga. Ieviešot pilnveidoto mācību saturu, skolām nākas izstrādāt arī jaunu vērtēšanas kārtību. Šobrīd no skolotājiem un skolu vadītājiem par šo tēmu saņemam ļoti daudz jautājumu, tiešsaistes lekcijā „Kā panākt, lai atzīmes būtu taisnīgas, līdzvērtīgas un korektas?” atzina projekta „Skola 2030” vērtēšanas satura izstrādes vadītājs Pāvels Pestovs. Diemžēl lielākajai daļai skolēnu aizvien ir priekšstats – ja tas neietekmē vērtējumu ballēs semestra vai gada noslēgumā, tad tam nav nozīmes.

SKOLOTĀJA PIEREDZE

Lasītprasmes problēmas sākumskolā. „Mamma pat nepamanīja, kā iesāku lasīt, bet liktenis ir lēmis, ka palīdzu tiem bērniem, kuriem ir traucējumi. Vispār gribēju būt aktrise, multiplikatore un ārste, un visas no iecerēm ir arī apvienojušās vienā skaistā profesijā, kurā strādāju jau 43 gadus,” stāsta logopēde Indra Reisone. Sākusi darbu dzimtajā Rīgā, bet jau ilgstoši strādā Ventspils 4. vidusskolā, kur pamatā ir darbs ar 1. līdz 6. klases skolēniem, bet palīdz arī vidusskolēniem, piemēram, 9. klases skolēnam, kuram ir disleksija, par ko skolotāji ilgi pat nav nojautuši. Logopēde atzīst, ka svarīgi ir strādāt ar katru bērnu individuāli. Sarunā ar laikrakstu var vien pārliecināties, ka I. Reisone ir radoša un izdomas bagāta.

AKTUĀLI

Algu aprēķina modelis virzās uz priekšu. Šonedēļ Ministru kabinetā iesniegts konceptuālais ziņojums par pilnveidoto finansējuma aprēķina modeli vispārējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai. Tas paredz, ka nauda seko skolēnam ne vairs līdz skolai, bet līdz pašvaldībai. Paredzēts, ka jaunais modelis varētu stāties spēkā no nākamā gada 1. septembra, taču pagaidām tam trūkst saskaņojuma ar pedagogu arodbiedrību, kurai ir vairāki iebildumi. Janvārī sāks strādāt IZM izveidota darba grupa, kam uzdots izstrādāt risinājumus pedagogu darba samaksas paaugstināšanai no 2023. līdz 2027. gadam, kā arī darba slodžu līdzsvarošanai. Šīs izmaiņas gan attieksies uz visu izglītības iestāžu pedagogiem.

VIEDOKLIS

Kā palielināt izredzes tikt uzņemtam pasaules izcilākajās augstskolās? Nav noslēpums, ka konkurence par iekļūšanu pasaules izcilākajās augstskolās, piemēram, Prinstonas, Pensilvānijas vai Kembridžas universitātē, ir milzīga. Daudzas no tām uzņem tikai ap 4% no visiem, kas iesnieguši pieteikumus. Izcilas akadēmiskās zināšanas jau tiek uztvertas kā pašsaprotams priekšnoteikums. Veiksmes formulas pamatā parasti ir šāda kombinācija: absolvēta apjomīga un prasīga vidējās izglītības programma, sasniegumi radošumā, aktivitātēs vai darbā sabiedrības labā un, protams, nākamā studenta personība. Tā kā ikdienā palīdzam skolēniem sagatavoties studijām, varam padalīties ar novērojumiem un ieteikumiem tiem, kas tikai vēl domā par mācībām ārvalstīs, mērķējot uz labākajām universitātēm visā pasaulē. Djonga Meja, Rīgas Starptautiskās skolas (International School of Riga) universitāšu padomdevēja Timotijs Fulers Bazins, programmas „Radošums, aktivitāte, kalpošana” koordinators.

GRĀMATPLAUKTS

Laikraksta saturs pieejams abonētājiem.