Žurnāls "Skolas Vārds"

Žurnāla "Skolas Vārds" 12. decembra numurā lasiet:

PĒTĪJUMS

Dabaszinātņu jomā Latvijas skolēnu sasniegumi ir tuvu OECD vidējam līmenim. Pētījums par skolēnu sasniegumiem dabaszinātnēs Latvijā parāda lielu plaisu pēc skolas atrašanās vietas. Turklāt laika posmā no 2006. gada līdz 2015. gadam šī plaisa ir padziļinājusies.

AKTUĀLI

Kā pilnveidot skolotāju prasmes skolā kompetenču pieejas kontekstā? Tur jau ir tā sāls, ka jaunās pieejas būtība ir tas, ka skolēni paši apzinās, kā notiek mācīšanās process un izvērtē to, un ideālā variantā skolēns stundas noslēgumā pats var pārliecināties, ka mācīšanās ir bijusi interesanta, aizraujoša, vērtīga un arī jēgpilna. Stāsta Latvijas Universitātes Starpnozaru izglītības inovāciju centra pārstāvis Miks Dzenis.

DISKUSIJA

Kā izvērtēt centralizēto eksāmenu nozīmi Latvijas izglītības procesos? Analizējot rezultātus pa skolām, izrādījies, ka ģimnāzistiem sekmes būtībā nav pasliktinājušās, bet zemākus vērtējumus ieguvuši profesionālo un mākslas skolu absolventi, kur arī mācību programmas ir vienkāršākas. Bet eksāmens visiem ir vienāds! Nav jābrīnās, ka profesionālo skolu, vakarskolu u.tml. izglītības iestāžu audzēkņi eksāmenos netiek līdzi ģimnāzistiem.

NUMURA INTERVIJA

Skola ir organizācija, kas pati mācās, bet direktoram jābūt tās stratēģiskajam, zīmola un mārketinga vadītājam. Pamanāms, aktīvs, pašpārliecināts, ar savu kritisku viedokli par notiekošo izglītības sistēmā, īsts jaunās paaudzes, jaunā laikmeta vadītājs – tāds ir Siguldas Valsts ģimnāzijas direktors Rūdolfs Kalvāns. Viņš ir arī zinātņu doktors, pētnieks un pasniedzējs augstskolā. „Man ir savs viedoklis par lietu kārtību,” tā sevi raksturo R. Kalvāns.

ATBALSTS

Kvalitātes uzlabošanas risinājums: Edurio platforma skolām. Vēlaties ātri un kvalitatīvi iegūt atgriezenisko saiti no skolēniem, kolēģiem un vecākiem par mācībām vai projektu? Izmēģiniet Edurio platformu – digitālu aptauju veikšanas rīku, kas pieejams Latvijas skolām bez maksas.

PIEREDZE

Ļaujiet bērniem pašiem iegūt pieredzi dabā, un viņi būs laimīgi! Novembra beigās interesentiem, klātienē tiekoties ar karaliskās ģimenes pārstāvi princi Edvardu, bija iespēja uzklausīt britu ekspertus, lai uzzinātu par viņu pieredzi – kā ienest dzīvi formālajā izglītības procesā.

SKOLAS VIDE

Bērnu loģika, pievēršot sev uzmanību negatīvā veidā. Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas metodiskie norādījumi. Šajā materiālā tiek piedāvāti padomi skolēnu konfliktu novēršanai un ieteikumi, kā rīkoties pedagogam, ja skolēns izdarījis kādu pārkāpumu. Nobeigumā piedāvāta pedagogiem veidota aptaujas anketa, ar kuru, analizējot skolēna uzvedību klasē, iespējams novērtēt katra bērna personību.

PĒTĪJUMS

Pedagogu profesijas prestižs zems. Ieskats pētījumā. Skolotāju profesijas prestižs ir zems, secināts Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) pētījumā.  Līdzīgs pētījums veikts arī pirms 10 gadiem: situācija tāda pati. Kāds no pedagogiem izteicis šādu komentāru: „Pēc manām domām, darba apjoms un atbildība ir līdzīga kā ārstam, juristam vai deputātam, bet sabiedrībā skolotāja darbu novērtē tāpat kā pārdevēja...”

PĒTĪJUMS

Kā Latvijā jūtas krievu valodā runājošie skolēni? Novembra beigās tikās vēstures un sociālo zinību skolotāji, lai pārrunātu nozares aktualitātes un iegūtu informāciju par jaunākajiem pētījumiem. Viens no tiem – Izglītība kā daļa no sabiedrības drošības dilemmas. Par pētījuma rezultātiem un mērķiem, mudinot uz diskusiju vēstures skolotājus visā Latvijā, klātesošos informēja LU SZF politikas zinātnes doktorantūras studiju programmas 3. kursa studente Aleksandra Kjakste.

AKTUĀLĀS IZGLĪTĪBAS ZIŅAS

Naudas sadalē valsts ģimnāzijām domā atteikties no piesaistes skolēnu skaitam.

IKVD patlaban izvērtē trīs sūdzības, kas saistītas ar pedagogu lojalitāti.

Piešķir naudas balvas starptautisko mācību priekšmetu olimpiāžu laureātiem un viņu pedagogiem.

LIZDA vadītāja vairās vērtēt, vai Latviju par neizdevušos valsti saucošs skolotājs uzskatāms par nelojālu.

Satversmes tiesa atsaka ierosināt lietu pēc Rīgas domes pieteikuma saistībā ar pedagogu algu noteikumiem.

Diskusiju par skolas gaitu sākšanu no sešu gadu vecuma IZM sāks vēl šogad.

METODISKIE MATERIĀLI

Latviešu valodas stundas plāns 5.klasei par tēmu „Teikums saziņā”. Pieredzē dalās Gunta Kaula, Rīgas Imantas vidusskolas latviešu valodas skolotāja.

Darba lapas latviešu valodas stundām 10. un 11. klasei. Pieredzē dalās Iveta Āboliņa, Tukuma novada latviešu valodas un literatūras skolotāju MA vadītāja, Tukuma Raiņa ģimnāzijas latviešu valodas un literatūras skolotāja.

Didaktiskās spēles fizikā. Pieredzē dalās Diāna Bugaja, Liepājas 8. vidusskolas skolotāja.

 

Žurnāla saturs pieejams abonētājiem.

Pieslēdzies e-žurnāliem

Aizmirsi paroli?

Vēlies kļūt par abonentu?