Žurnāls "Skolas Vārds"

Žurnāla SKOLAS VĀRDS 22. novembra numurā lasiet:

VESELĪBA

Ekspertu diskusija: zināšanu par veselību trūkst ne tikai bērniem, bet arī pieaugušajiem. Lai uzlabotu bērnu un jauniešu zināšanas par savu veselību, jāsniedz droša un pārbaudīta informācija viņiem saprotamā un interesantā veidā, iesaistoties gan vecākiem un pedagogiem, gan valsts un nevalstiskajam sektoram un uzņēmējiem, secināja eksperti veselības uzņēmumu grupas „Repharm” rīkotajā diskusijā par skolēnu veselībpratību.

AKTUĀLĀS IZGLĪTĪBAS ZIŅAS

Bauskas pedagogi Šuplinsku aicina virzīties uz Somijas un Igaunijas izglītības modeli.

ES Izglītības, jaunatnes, kultūras un sporta ministru padomē diskutē par aktualitātēm sporta un jaunatnes jomā.

Dobeles novadā atklāts Dabaszinātņu mācību centrs.

Valdība atbalsta inovāciju centru izveidi Cēsīs, Daugavpilī, Ventspilī un Liepājā.

Izglītības iestāžu modernizēšanai Rēzeknē aizņemsies 6,8 miljonus eiro.

INTERVIJA

Atraisīt kustību prieku. „Laba sporta stunda ir tad, ja visi skolēni darbojas aizrautīgi, ikvienam ir interesanti un jautri. Es vēlētos, lai viņi saprot un sajūt, kāpēc ir vērts rast prieku kustībā,” saka sporta skolotājs Pēteris Krastiņš no Salas vidusskolas Sēlijā. Pērn viņš atzīts par izcilu pedagogu savā jomā, uzvarējis konkursā un ieguvis balvu „Gada sporta skolotājs 2018”.

DOMĀŠANA

Kā mācīt bērnam domāt, lai viņš augtu, nevis stagnētu. Kerola Dveka (Carol Dweck) ir pasaulē pazīstama psiholoģe un profesore Stenforda Universitātē, kuras darbs ir saistīts ar motivācijas, personīgās izaugsmes un domāšanas veidu jautājumiem. Piemēram, fiksēta domāšana nepiedāvā skolēniem veidu, kā tikt galā ar grūtībām. Viņiem pazūd drosme, viņi padodas, bēg vai sāk sevi aizstāvēt, tēlojot, ka ir nogarlaikojušies. Ļoti bieži izteiciens „Tas ir garlaicīgi” ir aizsegs fiksētai domāšanai, kas patiesībā nozīmē „Man ir bail mēģināt”.

DISKUSIJA

Kā plānot un realizēt starpdisciplinaritāti mācību stundās? Sasaistes veidošana starp mācību priekšmetiem ir viena no jaunā izglītības koncepta prasībām. Vai vienmēr tas ir jēgpilni un kā to paveikt skolotājiem, kam ar katru jaunu izglītības reformu pienākumu nasta kļūst arvien lielāka? Rakstā apkopots svarīgākais no skolotāju konferences ievaddiskusijas „Dabaszinātnes, matemātika, inženierzinātnes un tehnoloģijas skolā efektīvi un radoši” runātāju paustā – teorētiskais uzstādījums, piemēri un iespējamās problēmas.

Bērniem jāapgūst tehniskās zinātnes, lai varētu strādāt ar mākslīgo intelektu. Lai nākotnē bērni būtu konkurētspējīgi un varētu strādāt ar jaunākajām tehnoloģijām, tai skaitā mākslīgo intelektu, jau šobrīd bērniem ir svarīgi apgūt STEM priekšmetus – matemātiku, fiziku, ķīmiju, kā arī datoriku un programmēšanas pamatus, „Digital Freedom” festivāla organizētajā diskusijā uzsvēra IT Izglītības fonda „Start(IT)” vadītāja Evija Celma.

MEDIJPRATĪBA

Pētījums: visbiežāk nožēlo dalīšanos ar foto un agresīvu izturēšanos internetā. „Mēs rūpējamies par saviem bērniem publiskajā telpā – neatstājam viņus bezpalīdzīgus svešā vietā, bet aizmirstam, ka arī internets ir publiskā telpa – kāpēc mūsu bērni tik bieži tajā tiek atstāti vieni? Audzināšana mūsdienās norisinās divās realitātēs – gan „offline”, gan „online” telpā –, un ne vienā, ne otrā vecāku aktīvu piedalīšanos neviens nav atcēlis,” saka Latvijas Universitātes Izglītības, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesore, Izglītības zinātņu un pedagoģiskās inovācijas nodaļas vadītāja, „Samsung” programmas „Skolēna Digitālais IQ” eksperte Zanda Rubene.

PIEREDZE

Matemātika sportojot. Ne visiem bērniem patīk matemātika, bet sports patīk gandrīz visiem. Cik jauki, ja matemātikas stundā skolotājs ieplāno dinamisko pauzi ar reizināšanas uzdevumu – pietupies un saskaiti! Vai izrēķini, kāds ir rezultāts, un tik reižu pietupies! Pedagogam ir jāpanāk rezultāts, lai bērns ar lielāko prieku vēlētos apgūt jaunas zināšanas. Ja katrā nodarbībā pedagogs spēj atrast to interesanto, kas veicina bērnu pozitīvu darbošanos, skolotājs ir uzdevumu augstumos. Tā uzskata sporta skolotāja Agrita Bērtiņa.

AUDZINĀŠANA

Dvīņi nav vienots veselums ‒ jāpalīdz veidoties individualitātei. Vecāku nepietiekamas uzmanības dēļ dvīņi paliek divatā un noslēdzas pāra iekšienē. Tas apgrūtina pareizas valodas apguvi un sagādā grūtības mācībās skolā. Pareizas runas trūkums rada grūtības precīzi un savlaicīgi veikt skolas uzdevumus, tā vēl vairāk veicinot noslēgšanos pāra iekšienē un tikai savstarpēju sadarbību un sapratni.

METODISKIE MATERIĀLI

Lai reizināt jautrāk!

Atklātā stunda Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskolā “Pavadoņi apkārt Zemei”.

 

Žurnāla saturs pieejams abonētājiem.

Pieslēdzies e-žurnāliem

Aizmirsi paroli?

Vēlies kļūt par abonentu?