Žurnāls "Skolas Vārds"

E-žurnāla SKOLAS VĀRDS 27. novembra numurā lasiet:

AKTUĀLI

Kam un cik tiks no IZM iegādātajiem 6261 datoriem? Šoreiz atbalsts tiek sniegts tām pamatskolām un vidusskolām, kuras nesaņem atbalstu ES programmas ietvaros. Noteicošais tomēr nav attiecīgās pašvaldības daudzbērnu ģimeņu vai mazturīgo ģimeņu skaits un vajadzības, bet skolēnu skaits skolā, precīzāk, no 7. līdz 12. klasei.

AKTUĀLĀS IZGLĪTĪBAS ZIŅAS

Nosaka stingrākus drošības pasākumus skolās.

Kalvāns: Dažām pašvaldībām 3 m2 nodrošināšana vienam skolēnam būs izaicinājums.

Vanaga: Stingrās prasības izglītībai klātienē faktiski ir slēpts lēmums pilnībā pāriet uz attālinātām mācībām.

LIZDA nolemj pieprasīt Šuplinskas demisiju.

Būs plašākas iespējas strādāt par pedagogu izglītības iestādēs.

Vecāki vēlas piedalīties viņus ietekmējošu izglītības nozares noteikumu izstrādē.

Pētījums iezīmē gan izaicinājumus, gan pozitīvo latviešu valodas mācību procesā skolās.

SKOLOTĀJS UN SKOLA

Likums aizsargā skolotājus. Slodzes sadalījums. „Mācību gada beigās netiku informēta, ka nākamajā mācību gadā man būs nepilna slodze, kaut biju pieņemta darbā uz pilnu slodzi.” „Regulāri tiek pārkāptas pedagoga kā darba ņēmēja tiesības katru septembri. Uzsākot darbu 1. septembrī, pedagogs nezina savu atalgojumu, nav apstiprināta tarifikācija, kura nosaka pedagoga darba apjomu.” „Stājoties amatā, tiek piedāvāta pilna slodze. Tikai pēc mēneša, kas jau ir nostrādāts, parakstot tarifikācijas lapu, izrādās, ka strādāju nepilnu slodzi.” Šādus un citus darba tiesību pārkāpumu piemērus skolotāji min Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) 2017. gadā veiktajā pētījumā par pedagogu darba tiesībām izglītības iestādēs. Aptaujātie pedagogi norāda, ka valsts piešķir mēŗkdotācijas kārtējam mācību gadam ļoti novēloti; tas ir radījis citus izaicinājumus un kļuvis par sistēmisku problēmu.

VIEDOKLIS

Tehnoloģijas un mācīšanās. Daži sīkumi, ko paturēt prātā. Kas ir mainījies tehnoloģiju bagātinātā mācīšanās procesā, ja reiz visiem ir skaidrs, ka mācīšanās ir likumsakarīgs process, kur pakāpeniski attīstās cilvēka kognitīvās spējas? Viena atbilde varētu būt cilvēka spējā fokusēt uzmanību, jo tā ir nepieciešama, lai varētu atcerēties informāciju, to izmantot, lai analizētu kādus faktus utt. Nereti tiek pieņemts, ka tehnoloģijas ir interesantas, tāpēc skolēni izmantos šo interesi, lai apgūtu jaunas zināšanas un spētu radīt jaunas idejas. Kopumā koncepts „interesants mācību process” noteikti var būt mācību procesa virzītājspēks, tomēr šis interesantums var ietekmēt arī spēju fokusēt uzmanību. Linda Daniela, Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes dekāne.

TIEŠSAISTE

Tiešsaistes mācīšanā pats galvenais ir sagatavoties. Tagad, rudenī, šķiet, ka attālinātā mācīšana vismaz tuvākajā nākotnē būs ikdiena, tāpēc ir svarīgi, lai skolotāji un skolēni iemācās, kā padarīt to pēc iespējas ērtāku un drošāku. Šajos nenoteiktajos laikos skolotājiem ir jābūt gataviem pāriet no mācīšanas klasē uz attālināto mācīšanu. „Kaspersky” eksperti iesaka, kā skolotāji var maksimāli izmantot mācīšanu tiešsaistē. Šie padomi var palīdzēt arī skolēniem!

SKOLVADĪBA

Mācību programma direktoriem „3+3+3”. No 2012. līdz 2018. gadam “Iespējamās misijas”  paspārnē darbojās Direktoru klubs, un jau tolaik vairāki skolu direktori atzina, ka, tajā darbojoties, gūst metodisku palīdzību un mācās vadības prasmes. Patlaban izstrādāta profesionālās tālākizglītības un pilnveides programma „3+3+3”, un tās vadītāja Ramona Urtāne uzsver, ka direktoriem būs dota iespēja apgūt pārmaiņu vadību, lai arvien sekmīgāk skolu radītu par vietu bērnu izaugsmei un attīstībai.

PIEREDZE

Tekstpratības uzdevumi „Latviešu valoda I”. Valmieras Valsts ģimnāzijas latviešu valodas un literatūras skolotāja Dagnija Feldhūne stāsta, ka skolā šogad liela uzmanība tiek pievērsta skolotāju sadarbībai, skolotājs māca skolotāju. Tas ir ļoti vērtīgi, jo, vienam veidojot stundas plānu, liekas, ir labi, bet, pārrunājot ar kolēģi, atrodas ko uzlabot.

Žurnāla saturs pieejams abonētājiem.

Pieteikšanās bezmaksas vebināram «Skolotājs — vēstnesis zaļākai nākotnei» (20. oktobris, plkst. 10:00)