Žurnāls "Skolas Psiholoģija"

E-žurnāla SKOLAS PSIHOLOĢIJA jaunajā numurā lasiet:

Sasniegumi bez izdegšanas?

Darbs un darīšana ir pamata vērtība ne tikai latviešiem, bet daudzviet pasaulē. Mēs lepojamies ar spēju strādāt, darīt un sasniegt. Lai arī apzināmies, ka darbs nav viss un dzīvē ir jābūt līdzsvaram, bieži vien vislielākās pūles mēs turpinām pielikt tieši darbā. Starp faktoriem, kas ietekmē mūsu pūles darbā, ir aizraušanās, termiņi, spiediens no kolēģiem, kā arī konkurence, prasības un standarti. Rezultātā bieži vien tiek palielināta slodze un darba stundas. Pazūd laiks atpūtai un atslodzei.

Atbildība par labsajūtu. 6 laimes pamatprincipi pēc K. Rifa.
Katrs cilvēks visticamāk kaut reizi dzīvē sev ir uzdevis jautājumu, kā kļūt laimīgam. Psiholoģiskā un subjektīvā labklājība ir plaši pētītas dažādās psiholoģijas jomās, visbiežāk pozitīvās psiholoģijas virzienā. Daudzi pētnieki ir mēģinājuši definēt, kas tad ir laimes un labklājības izjūta.

Uz izaugsmi vērsta domāšana
Kerola Dveka (Carol Dweck) ir pasaulē pazīstama psiholoģe un profesore Stenforda Universitātē, kuras darbs ir saistīts ar motivācijas, personīgās izaugsmes un domāšanas veidu (mindset) jautājumiem. Viņas populārākajā grāmatā bestsellerā “Mindset: The New Psychology of Success” (2006) ir apkopotas atziņas par viņas ilggadējās pētniecības rezultātiem un novērojumiem, kas ir pamatā viņas radītajai teorijai par diviem domāšanas veidiem – fiksēto domāšanu (“fixed mindset”) un izaugsmes domāšanu (“growth mindset”). K. Dveka padziļināti ir izpētījusi, kādēļ cilvēkam piemīt viens vai otrs domāšanas veids un kā šie domāšanas veidi ietekmē motivāciju, attīstību un personību.

Jauniešu vajadzības – vai tās akceptē?
Katrs pieaugušais savā attīstībā, pusaudžu gados, emocionāli atdalījās no vecākiem, vai pat neatdalījās. Kā katrs šo krīzi pārvarēja, vai saprata kādas ir vajadzības, un vai vienmēr ir jāpiepilda vecāku vajadzības? Vecākiem un arī skolotājiem vienlīdz svarīgi ir saprast gan to, kas notiek ar viņiem pašiem, gan to, kas notiek ar viņu bērniem. Tāpēc pieaugušajiem ir jādara kas vairāk par reaģēšanu uz bērnu vajadzībām – viņiem ir jārūpējas arī par savām vajadzībām. Taču, lai izzinātu un tiešām izprastu katra bērna dzīves posmā noteiktās vajadzības, ir jābūt nodrošinātai dzīves kvalitātei, lai pieaugot cilvēks ir spējīgs patstāvīgi veidot dzīves vērtības, mērķus un tos piepildīt, tādējādi nodrošinot sev dzīvīgu un apmierinātu dzīvi.

Pieejams jauns karjeras pašizpētes rīks skolēniem
Valsts izglītības attīstības aģentūra izstrādājusi jaunu karjeras pašizpētes rīku 9. – 12. klašu skolēniem “NIID.lv karjeras izvēles testi”. Rīkā iekļautie testi paredzēti kā palīglīdzeklis karjeras atbalsta nodrošināšanā pusaudžiem un jauniešiem, sniedzot iespēju novērtēt savu interesi par dažādām profesionālajām jomām, noskaidrot svarīgākās darba vērtības, apzināties savas stiprās un vājās puses, kā arī iegūt personības raksturojumu un ieteikumus atbilstošākajai karjeras jomai.

Mācību filma pusaudžu ņirgāšanās mazināšanai
Mācību filmai pusaudžu ņirgāšanās mazināšanai, ko sabiedrības informēšanas kampaņai “Ieskaties acīs! Ņirgāšanās – nav smieklīgi!” izstrādājusi Veselības ministrija (VM), tagad ir izstrādātas arī vairākas versijas – ar surdotulkojumu, bērniem ar redzes traucējumiem, kā arī radīta filmas vieglās valodas versija, kas palīdzēs to skatīties bērniem ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem.
Atgriešanās atpakaļ
Lasīt izdevumu
Vēlos abonēt Arhīvs

Šī gada izdevumi

Skolas Vārds

24.03.2024

Pirmsskolā

26.02.2024

Izglītība un Kultūra

29.02.2024

Normatīvie akti

29.02.2024