Žurnāls "Vecākiem"

E-žurnāla VECĀKIEM februāra numurā lasiet:

Kā runāt par karu ar bērniem un pusaudžiem. Ir izveidots buklets ar speciālistu vadlīnijām par to, kā runāt ar bērniem par karu. Notikumi Ukrainā ietekmē arī bērnus un pusaudžus, daudziem no tiem radot paaugstinātu spriedzi, bailes un satraukumu. Bukletā atrodamas vadlīnijas sarunām ar dažādiem vecumposmiem – no 4 līdz 19 gadus veciem bērniem un jauniešiem.

Kā rīkoties krīzes gadījumā. Katastrofu, pandēmiju vai karadarbības rezultātā var pazust elektrība, internets un mobilie sakari, var nestrādāt veikali, degvielas uzpildes stacijas un bankomāti. Aizsardzības ministrijas izstrādātajā bukletā ir apkopota informācija, kas palīdzēs savlaicīgi sagatavoties, lai spētu noturēties (izdzīvot) šādos apstākļos vismaz pirmās 72 stundas jeb 3 diennaktis līdz atbildīgie dienesti būs spējīgi atjaunot kritiskos pakalpojumus un sniegt nepieciešamo palīdzību.

Arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests ir sagatavojis  informatīvi izglītojošus materiālus  bērniem un jauniešiem, aicinot vecākus un pedagogus izskatīt materiālus un piedāvāt bērniem prezentācijas, testus un izdrukājamas darba lapas, kas ļauj bērniem saprotamā veidā izprast svarīgu informāciju par drošību.

Neizvairīties no sarunām par karu. Uzvediba.lv vadītāja Līga Bērziņa, reaģējot uz lielo interesi par to, kā atbildēt bērniem uz jautājumiem par karu, ir apņēmusies izveidot rakstu sēriju, kurā atbildēs uz interesentu jautājumiem. Šobrīd tapis raksts “Kā sarunāties ar bērnu par karu un citām supersarežģītām tēmām?”.

Kā atšķirt dezinformāciju. Viens no faktoriem, kas veido sabiedrības drošību, ir spēja atrast patiesus informācijas avotus un pielietot kritisko domāšanu, analizēt faktus.

Mediju lietotprasme. Ir svarīgi zināt, kuros gadījumos ir pamats uz informāciju raudzīties ar aizdomām. Metodiskie norādījumi skolotājiem.

Kādi ir gana labi vecāki mūsdienās? Vai es pietiekami rūpējos par savu bērnu? Varbūt daru to par daudz? Kad teikt “jā” un kad – “nē”? Vai esmu gana stingrs? Vai pietiekami daudz izrādu mīlestību? Un kurā brīdī to daru par daudz? Šie un vēl citi jautājumi bieži vien klejo vecāku prātos. Informācijas telpa bērnu audzināšanas kontekstā ir pārsātināta ar to, kādiem vecākiem ir jābūt, kas bērnam no vecākiem jāsaņem un vēl visādas citādas “jābūtības” un pienākumi. Tas var raisīt vainas izjūtu par it kā nepareizām rīcībām. Ko nozīmē būt vecākiem šajā laikā, un kā pieejamos resursus izmantot savā labā, nevis pret sevi, stāsta psihoterapeite Laura Valaine.

Drošība internetā ir sistemātisks darbs. Latvijas Drošāka interneta centra (drossinternets.lv) rīkotās kampaņas “Bīstamā draudzība internetā” ietvaros veiktās aptaujas dati liecina, ka 47% vecāku nezina, kādos sociālajos tīklos ikdienā komunicē viņu bērni. Vienlaikus trešdaļa atzīst, ka viņu atvase, sarakstoties ar kādu internetā, varētu nonākt situācijā, kur viņu pavedina, piemēram, kameras priekšā.

Atbalstot bērnu ar UDHS skolā. UDHS problēmai pēdējā laikā tiek pievērsta arvien lielāka uzmanība. Parādās vadlīnijas pedagogiem un vecākiem, kā strādāt ar UDHS bērniem, bet ar to ir par maz, pietrūkst metodoloģijas, zināšanu un izpratnes par šiem bērniem. Klīniskais un izglītības psihologs Normunds Legzdiņš dalās pieredzē par praktisko atbalstu mācību metodikā, disciplinēšanā un darbā ar UDHS bērniem, viņu vajadzībām, audzināšanu un disciplinēšanu.

Lasītprasmes problēmas sākumskolā. “Mamma pat nepamanīja, kā iesāku lasīt, bet liktenis ir lēmis, ka palīdzu tiem bērniem, kuriem ir traucējumi. Vispār gribēju būt aktrise, multiplikatore un ārste, un visas no iecerēm ir arī apvienojušās vienā skaistā profesijā, kurā strādāju jau 43 gadus,” stāsta logopēde Indra Reisone. Sākusi darbu dzimtajā Rīgā, bet jau ilgstoši strādā Ventspils 4. vidusskolā, kur pamatā ir darbs ar 1. līdz 6. klases skolēniem, bet palīdz arī vidusskolēniem, piemēram, 9. klases skolēnam, kuram ir disleksija, par ko skolotāji ilgi pat nav nojautuši. Logopēde atzīst, ka svarīgi ir strādāt ar katru bērnu individuāli. Sarunā var vien pārliecināties, ka I. Reisone ir radoša un izdomas bagāta.

Grāmatas bērniem un ģimenei.

Žurnāla saturs pieejams abonētājiem.

Atgriešanās atpakaļ
Lasīt izdevumu
Vēlos abonēt Arhīvs

Šī gada izdevumi

Skolas Vārds

24.03.2024

Pirmsskolā

26.02.2024

Izglītība un Kultūra

29.02.2024

Normatīvie akti

29.02.2024