Unikāls, bet iederīgs vienaudžu grupā

13.08.2020

Mūsdienās bieži vien vecāki un skolotāji runā par izjusto apkārtējās vides spiedienu, ka bērniem ir jāpērk tieši tās pašas lietas, piemēram, mobilais telefons, planšete, spēles, kas ir viņu vienaudžiem, grupas vai klasesbiedriem. Pieaugušie, atceroties savu skolas pieredzi, mēdz šaubīties, kā bērnam ir labāk – pirkt vai nepirkt pieprasīto mantu, jo bieži vien pārējiem bērniem tā jau ir. Arī bērni diezgan ātri apgūst praksi norādīt, ka visiem citiem draugiem kārotais jau ir un ka neviens jau nevēlas būt neiederīgs, atgrūsts vai izstumts. Pavērojot vienaudžus spēļu laukumā vai grupā, jau no salīdzinoši agra vecuma un vēlāk izteikti vairāk skolā bērni mēdz ļoti salīdzināties viens ar otru. Taču, kur ir robeža starp salīdzināšanos un sāncensību, starp piederību grupai un unikalitāti?

Mazākā vecumā salīdzināšanās vairāk notiek „vecāku līmenī” stāstot un lieloties par pieaugušo darbību un varēšanu, nopirktajām rotaļlietām, kleitām, bet skolas vecumā tas saistāms vairāk ar tehnoloģiju iegādi, planšetēm, datorspēlēm, sociālajiem tīkliem, ceļojumiem, piedzīvojumiem u. tml.

Agrīnā pusaudžu vecumā (desmit līdz trīspadsmit gadi) salīdzināšanās ir šķietams izdzīvošanas kritērijs vienaudžu grupā – bērni smejas par vienām un tām pašām lietām, izvēlas līdzīga tipa vai pat saskaņotu apģērbu, spēlē vienas un tās pašas datorspēles, kafejnīcā visi pasūta vienu un to pašu dzērienu, ēdienu.

Raksta pilnā versija pieejama abonētājiem. Lai piekļūtu rakstu arhīvam, aicinām abonēt kādu no izglītības e-izdevumiem vai izdevumu komplektu. Abonements nodrošinās pieeju visiem žurnālu numuriem, kurus var lasīt un drukāt kā arī neierobežotu pieeju rakstu arhīvam un metodiskajiem materiāliem.

Abonēšanas anketa

    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
  1. EUR 0.00

Pieslēdzies e-žurnāliem

Aizmirsi paroli?

Vēlies kļūt par abonentu?