Bērni digitālajā vidē: kas iedarbīgāks - kontrole vai sadarbība

11.05.2021

Viens no aktuālākajiem mūsdienu izaicinājumiem bērnu audzināšanā ir pie telefoniem un citām ierīcēm pavadītā laika kontrolēšana. Vecāki uztraucas un meklē risinājumus, bet eksperti norāda, ka svarīgākais ir spēt apvienot digitālajā vidē piedzīvoto ar aktivitātēm ārpus tās. Ja pandēmijas laikā bērnam vai jaunietim izdodas uzturēt veselīgu pašvērtējumu, labas attiecības ar ģimeni un draugiem, kā arī spēju veiksmīgi pildīt vecumam atbilstošās ikdienas sociālās funkcijas, tad uztraukumam nav pamata. Digitālās izglītības programmas Samsung “Skolēna digitālais IQ” eksperti sniedz ieteikumus, kā veicināt veselīgu balansu un kāpēc pārlieku neaizrauties ar kritiku un kontroli.

Latvijas Drošāka interneta centra vadītāja Maija Katkovska vērš vecāku uzmanību, ka ierobežojumu laikā pārlieku liela kontrole pār pusaudžu dzīvi digitālajā vidē var radīt nevajadzīgus konfliktus ģimenē un liegt patiešām būtiskas saskarsmes iespējas. "Patlaban, laikā, kad pusaudžiem ir ierobežota iespēja klātienē satikties ar draugiem, aicinu vecākus būt saprotošiem un pārskatīt izvirzītos noteikumus par laiku, ko bērni un jaunieši pavada savās ierīcēs.”

Ko vecākiem atcerēties un pārdomāt brīžos, kad rodas bažas, vai bērni nav pārāk ilgu laiku pavadījuši pie savām digitālajām ierīcēm?

 Atcerieties - tehnoloģijas sniedz iespēju uzturēt sociālos kontaktus 

Bērnu un jauniešu ikdiena pandēmijas laikā ir krasi mainījusies un arī viņiem ir jātiek galā ar tiem pašiem izaicinājumiem, ar kuriem cīnās pieaugušie, tostarp arī sociālo kontaktu trūkumu. Gan sociālie tīkli, gan spēles un citas aplikācijas ietver saziņas funkcijas, tādēļ pat šķietami vienkārša spēles spēlēšana tiešsaistē patiesībā var būt bērna veids, kā uzturēt kontaktus ar vienaudžiem.

Neaizmirstiet, ka tiešsaistē var apgūt daudz ko jaunu

Redzot, cik daudz laika bērniem un jauniešiem jāpavada tiešsaistes mācībās, pilnīgi dabiski ir censties novērst papildu laika pavadīšanu pie dažādām ierīcēm. Šādos brīžos der atcerēties, ka tiešsaistē var apgūt daudz ko vērtīgu. Pārrunājiet, ko interesantu Jūs esat pēdējā laikā apguvis tiešsaistē un pavaicājiet, vai ko jaunu ir uzzinājis Jūsu bērns. Iespējams, Jūsu atvase iemācīs Jums ko jaunu!

Maija Katkovska atgādina:Pirms norādiet savam bērnam "atkal tu sēdi telefonā!", painteresējieties, ko tieši viņš tur dara? Ļaujiet savam pusaudzim sazināties ar draugiem, kopīgi spēlēt spēles vai, saslēdzoties čatā, apspriest redzētās filmas vai ierakstīt video. Būtiskākais ir tas, ko jūsu bērns dara pie ierīcēm - vai viņš izmanto internetu, lai iemācītos ko jaunu, sazinās ar draugiem, vai, varbūt, bezmērķīgi klejo tīmeklī, skatoties dažādus video un pakļaujot sevi riskam saskarties ar kaitīgu informāciju vai varmācīgām personām.”

 Kopīgi strukturējiet un plānojiet pie ierīcēm pavadīto laiku

Ierosiniet savām atvasēm kopīgi izplānot un sadalīt laiku, kas tiks pavadīts pie ierīcēm – cik daudz laika tiks veltīts mācībām un cik – izklaidei. Tādējādi Jūs būsiet izrādījis atbalstu bērna un pusaudža pašu veiktajām izvēlēm, turklāt, bērnu attīstībai ļoti svarīga ir skaidra struktūra un robežas dažādos jautājumos. “Atgādiniet savam pusaudzim, ka miegs ir svarīgs viņa attīstībai, un vienojieties, kurās diennakts stundās tālrunim noteikti ir jābūt noliktam malā, ” ierosina M.Katkovska.

 Piedāvājiet interesantas nodarbes ārpus digitālās vides

Mūsdienās tehnoloģiju lietošana ir neizbēgama, bet nedrīkst aizmirst dzīvi ārpus digitālās vides. Kopīgi meklējiet iespējas, kā jaunietim turpināt darīt iemīļotās aktivitātes vai apgūt ko jaunu. Sastādiet sarakstu ar lietām, ko vēlaties pamēģināt – gan jūs, gan jūsu bērni, kopīgi vai atsevišķi, un īstenojiet to. Vecāku piemērs iedvesmos arī bērnus un jauniešus darīt to pašu.

Radiet paši savus tehnoloģiju vērtīgas izmantošanas risinājumus

Aiciniet bērnus un jauniešus izmantot tehnoloģijas jaunradē – domājot par to, kā uzlabot savu vai apkārtējo dzīvi. Iespējams, tieši jūsu bērnam dzims ģeniāla ideja, kā jēgpilni izmantot tehnoloģijas, lai tās veicinātu labsajūtu. Piemērs, kā savas idejas šobrīd realizēt Latvijā, ir Samsung “Solve for Tomorrow” ideju konkurss 8.-11. klašu skolēniem, kurā jaunieši tiek aicināti radīt risinājumus veselīgam balansam starp dzīvi tiešsaistē un ārpus tās.  

“Tehnoloģiju sniegtās iespējas ir atrisinājušas neskaitāmus pandēmijas laika izaicinājumus, atļaujot strādāt, mācīties un turpināt uzturēt sociālos kontaktus. Lai gan vecāki uztraucas par ilgo laiku, ko bērni pavada pie ekrāniem, nereti bērni un jaunieši ir gana zinoši jaunāko tehnoloģiju lietošanā un tiešsaistē pavadīto laiku izmanto lietderīgi. Iedvesmojoties no ekspertu ierosinājumiem, šogad Baltijas valstīs rīkojam ideju konkursu “Solve for Tomorrow” un aicinām jauniešus iesniegt savas idejas par to, kā sabalansēt digitālajā vidē un ārpus tās pavadīto laiku,” stāsta Samsung “Skolēna digitālais IQ” vadītāja Baltijā Egle Tamelīte.

Par “Solve for Tomorrow”

Skolēnu ideju konkurss “Solve for Tomorrow” aicina 8.-11.klašu skolēnus meklēt risinājumus, kā izmantot tehnoloģijas, lai vairotu labsajūtu un padarītu dzīvi jēgpilnāku.

 Plašāk par konkursu: http://www.solvefortomorrow.lv

Iespēja uzzināt jaunāko: https://www.facebook.com/SolveforTomorrowLV

Komentēt:

Pieslēdzies e-žurnāliem

Aizmirsi paroli?

Vēlies kļūt par abonentu?