IKVD nav informācijas par pedagogu trūkuma dēļ skolās nenotiekošām mācību stundām

09.01.2022

Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) rīcībā nav informācijas, ka pedagogu trūkuma dēļ kādā skolā patlaban nenotiktu mācību stundas vai netiktu apgūts obligātais mācību saturs, sacīja IKVD vecākā eksperte Jana Veinberga.

Viņa norādīja, ka par izglītības procesa tiesiskumu un izglītības kvalitāti, tostarp par to, lai attiecīgajā mācību gadā un mācību posmā tiktu īstenots viss valsts izglītības standartos un mācību priekšmeta standartos paredzētais mācību saturs, primāri Latvijā ir atbildīgs skolas direktors. Tāpat izglītības iestāžu darbu ikdienā uzrauga to dibinātāji jeb pašvaldības.

Direktors var plānot mācību priekšmetā apgūstamo saturu visa gada garumā un arī trīs gadu griezumā. Gadījumā, ja patlaban kāda mācību priekšmeta skolotāja skolā trūkst, direktors var pārplānot apgūstamo mācību saturu. Attiecīgi to mācību priekšmetu, kurā skolotāja trūkst, skolēni var apgūt vēlāk, piemēram, brīdī, kad skola būs vienojusies par darbu ar jauno skolotāju.

Valsts izglītības informācijas sistēmā (VIIS) pieejamā informācija uz šī gada 4.janvāri liecina, ka šobrīd kopā valstī vakances veido 1,98% no kopējā nepieciešamā skolotāju skaita. No kopumā 300 pilnas slodzes vakancēm angļu valodā valstī ir vakantas 36 pilnas likmes, matemātikā - aptuveni 32,48, latviešu valodā un literatūrā - 23, mūzikā - aptuveni 16,77, datorikā - aptuveni 14,60, dizainā un tehnoloģijās - aptuveni 10,92 pilnas likmes, aģentūru LETA informēja Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM).

Visvairāk pilnas slodzes pedagogu trūkst Rīgā, kur ir vakantas 157,43 slodzes. Tikmēr Jūrmalā tās ir 14,96 slodzes, Ogres novadā - 12,41, Liepājā - 10,67, Jelgavā - 10,64, Ķekavas novadā - 7,19, Valmieras novadā - 7,09, Bauskas novadā - 5,76, Daugavpilī - 5,59. Daudzos novados pilno slodžu vakances nepārsniedz trīs slodzes, savukārt Alūksnes, Gulbenes, Krāslavas, Līvānu, Madonas, Varakļānu novadā pilnas slodzes vakanču nav vispār.

Kā norādīja ministrijā, aktuālās vakances nenozīmē, ka stundas nenotiek. Tās notiek, sadalot uz citiem skolotājiem, kuriem algu par šo daļu izmaksā, piemēram, uz rīkojuma pamata, bet vakance skaitās, kamēr atrod pedagogu vietā.

Veinberga skaidroja, ka izglītības kvalitāte tiek novērtēta akreditācijas procesā, kurā tiek izvērtēts arī tas, vai tiek īstenoti visi mācību stundu sarakstā paredzētie priekšmeti un vai skolēni apgūst visu izglītības standartā paredzēto mācību saturu. Problēmu gadījumā akreditācijas ekspertu komisija ar skolas direktoru pārrunā turpmākās rīcības plānu, lai obligātais mācību saturs tiktu īstenots.

Savukārt par problēmām izglītības procesa tiesiskuma nodrošināšanā parasti signalizē vecāku, pedagogu un citu sabiedrības pārstāvju sūdzības, kuras IKVD Uzraudzības departaments apkopo, izskata un veic pārbaudes izglītības iestādēs.

Vienlaikus Veinberga uzsvēra, ka līdz šim IKVD katru gadu mēdza saņemt arī sūdzības par nenotiekošām mācību priekšmetu stundām.

LETA informācija

Komentēt: