Izdots digitāls pašvadītas mācīšanās ceļvedis, lai palīdzētu skolēniem mācīties patstāvīgi

08.10.2020

Nodibinājums "Iespējamā misija" kopā ar pedagogiem, ekspertiem un psihologiem "Swedbank" emocionālās labklājības programmā "Stiprāki kopā" radījusi "Pašvadītas mācīšanās ceļvedi", lai palīdzētu skolēniem mācīties patstāvīgi, pavēstīja sabiedrisko attiecību speciāliste Ieva Jahoviča.

Pēc viņas paustā, pieredze ar attālinātā mācību procesa organizēšanu izgaismojusi problēmas izglītības jomā - daudzi skolēni neprot mācīties patstāvīgi, savukārt vecāki un skolotāji ne vienmēr zina, kā viņiem palīdzēt. Reaģējot uz šo situāciju, izveidots digitāls pašvadītas mācīšanās ceļvedis.

Jahoviča minēja, ka pavasaris skolēniem, viņu vecākiem un skolotājiem nāca ar jaunām atziņām un mācībām, kas izgaismoja skolēnu prasmi mācīties pašiem un pašorganizēties mērķu sasniegšanai. Lai arī daļa skolēnu šo laiku atceras ar pozitīvām emocijām, pedagogiem un vecākiem tā ir pieredze, kas liek pārdomāt līdzšinējos principus un rast jaunas idejas bērna motivēšanai mācībām.

Viņa norādīja, ka ceļvedis palīdzēs atpazīt dažādas situācijas un sniegs praktiskus padomus, kā tajās reaģēt, lai bērnam saprotamā veidā viņu virzītu uz rezultātu un veicinātu bērna prasmi mācīties pašam.

"Iespējamās misijas" absolvente un skolu programmas "Dzīvei gatavs" vadītāja Lāsma Mencendorfa skaidrojusi, ka "neko nesaprotu"  ir viena no biežāk dzirdamajām skolēnu frāzēm, kad kārtējo reizi neizdodas tikt galā ar uzdevumu. Tā esot arī frāze, kas liecina, ka bērnam trūkst iemaņu pašam mācīties.

Viņasprāt, spēja mērķtiecīgi pašam mācīties ir viena no pamatprasmēm, lai ikviens cilvēks bez citu uzraudzības spētu apgūt jaunas lietas un sasniegt izvirzītos mērķus. "Tas palīdz justies pārliecinātākam par sevi un gūt panākumus. Taču, līdzīgi kā jebkura cita prasme, arī pašvadīta mācīšanās ir jātrenē, un tur būtiska loma ir skolotājiem un vecākiem," uzskata Mencendorfa.

Pēc Jahovičas paustā, "Pašvadītas mācīšanās ceļvedis" sniedz praktiskus piemērus un padomus gan skolotājiem, gan vecākiem, kā arī piedāvā saprotamus un skaidrus ierosinājumus pašiem skolēniem. Ja skolotāji var motivēt skolēnus vadīt savu domāšanu, emocijas un uzvedību, izmantojot uzdevumus, tad vecāki jau no mazotnes var palīdzēt bērniem trenēt šīs prasmes ikdienas situācijās, tādējādi virzot bērnus uz neatkarību turpmākajā dzīvē.

Psihologs un pētnieks Edmunds Vanags esot norādījis, ka rokasgrāmata piedāvā jau izstrādātus rīkus un pieredzē balstītus situāciju piemērus ar risinājumiem, kas ļaus būt gataviem dažādiem gadījumiem un reaģēt tā, lai skolēnos pēc iespējas veicinātu pašvadītas mācīšanās iemaņas.

Pašvadītu mācīšanos varot iedalīt trīs posmos - plānošana, uzraudzīšana un novērtēšana. "Pirmkārt, pirms sākam kaut ko darīt, izplānojam, kā to darīt. Otrkārt, darīšanas laikā mēs analizējam, vai virzāmies uz mērķi, kā bija iecerēts, un, treškārt, kad viss ir pabeigts, novērtējam, cik labi mums ir izdevies plānotais,"skaidroja Jahoviča.

Rokasgrāmatā ar konkrētiem piemēriem esot ilustrēts, kā dažādās situācijās trenēt šos trīs pašvadītas mācīšanās posmus. Ceļvedis pieejams nodibinājuma "Iespējamā misija" mājaslapā - "http://www.iespejamamisija.lv/pasvaditas-macisanas-celvedis".

Komentēt:

Pieslēdzies e-žurnāliem

Aizmirsi paroli?

Vēlies kļūt par abonentu?