Jauno skolotāju piesaistes projektā "Mācītspēks" cer iesaistīt vēl 100 dalībniekus

03.01.2022

Arī šogad Latvijā tiks īstenota skolotāju piesaistes kampaņa "Esi skolotājs!", kuras laikā līdz 1.maijam jauno skolotāju piesaistes projektā "Mācītspēks" iecerēts iesaistīt vēl 100 dalībniekus.

Projekta pamatā ir darba vidē balstītas studijas Latvijas Universitātē (LU), Liepājas Universitātē un Daugavpils Universitātē (DU), pirmdien preses konferencē pauda nodibinājuma "Iespējamā misija" Komunikācijas vadītāja Justīne Plūmiņa-Margeviča.

Lai pieteiktos projektam "Mācītspēks", kandidātiem jābūt iepriekš iegūtai augstākajai izglītībai un tajā iegūtai vidējai atzīmei, kas ir ne mazāka par septiņām ballēm. Nodibinājuma "Iespējamā misija" valdes priekšsēdētāja Ramona Urtāne norādīja, - ja vidējā atzīme būs zemāka, tad kandidāti varēs kārtot iestājpārbaudījumu. Tāpat kandidātiem jābūt bez skolotāja kvalifikācijas un ar derīgu Covid-19 vakcinācijas sertifikātu.

Dalībnieku atlase projektam "Mācītspēks" norisināsies divās kārtās. Pirmajā dalībniekam jāaizpilda detalizēta atlases anketa, tālāk pozitīva novērtējuma gadījumā viņš varēs piedalīties atlases intervijā un lomu spēlē.

Urtāne skaidroja, ka otrajā atlases kārtā komisija novērtēs kandidātu prasmi "ticēt bērnu nākotnes panākumiem", spēju izvirzīt prioritātes, uzņemties atbildību, kā arī spēju mācīties no personīgās pieredzes un tiekties pēc izaugsmes.

Kopumā projektā paredzēts uzņemt līdz 100 dalībniekus. Pirmajā "Mācītspēks" īstenošanas gadā darbu skolās uzsāka 98 skolotāji, no kuriem pašlaik skolā strādā 81. Savukārt otrajā programmas gadā darbu izglītības iestādēs sāka 72 skolotāji, no kuriem darbu turpina 69.

Pēc Urtānes stāstītā, 20% no atlasi izturējušajiem kandidātiem pārtrauc dalību projektā personīgu iemeslu, dzīvesvietas maiņas, finansiālu apsvēru un pandēmijas dēļ. Piemēram, obligātās vakcinēšanās prasības dēļ janvārī darbu plāno pārtraukt pieci dalībnieki.

Urtāne uzskata, ka projekta panākumu atslēga ir sadarbība starp LU, Liepājas Universitāti un Daugavpils Universitāti, kā arī atbalsts, kas tiek sniegts jaunajiem skolotājiem projekta laikā. Turklāt tas, vai jaunais skolotājs paliek strādāt izglītības iestādē, ir atkarīgs arī no skolas vadības komandas un atbalsta pasākumiem skolā un pašvaldībā.

Plānots, ka projektā "Mācītspēks" tiks radīts rīks, kurā skolotāji un skolas varēs "viens otru atrast". Attiecīgi tajā izglītības iestādes varēs izveidot profilu, kurā pieteiks aktuālās vakances, kā arī aprakstīs kāda veida atbalstu skola pedagogiem var nodrošināt.

DU pārstāve Eridiana Oļehnoviča uzskata, ka lielākā daļa vakanču būs Rīgā un Pierīgā. Vienlaikus viņa uzsvēra, ka izglītības iestāžu vadītāji reizēm dažādu apstākļu dēļ nav gatavi publiskot informāciju par aktuālajām vakancēm, tādēļ būtu jāņem vērā "pelēkās zonas" eksistence Latvijas reģionos, kurā vakances varētu parādīties.

Oļehnoviča pauda neapmierinātību par to, ka šī gada projekta dalībniekiem nebūs pieejamas atbalsta stipendijas, kas iepriekš bijušas kā nozīmīgs atbalsts projekta dalībniekiem, ņemot vērā, ka tajā piedalās "jauni cilvēki, kuriem arī pašiem ir bērni". Viņa uzsvēra, ka finansiālā atbalsta trūkuma dēļ skolotāji mēdz strādāt skolā pārāk lielu slodzi, kas var veicināt izdegšanu.

Kampaņas "Esi skolotājs!" laikā notiks uzņemšana visās skolotāju sagatavošanas programmās, piedāvājot kļūt par pirmsskolas pedagogu, sākumizglītības skolotāju vai dažādu mācību priekšmetu skolotājiem, informēja LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes dekāne Linda Daniela. Tāpat interesenti ir aicināti studēt izglītības zinātņu maģistra studiju programmā, maģistra studiju programmā "Tehnoloģiju inovāciju un dizains izglītībai" vai doktora studiju programmā "Izglītības zinātnes". Šajās programmās pieteikšanās sāksies vasarā.

Jau ziņots, ka, pēc Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) datiem, 2021.gada 15.novembrī kopējais trūkstošo pedagogu skaits 1048 Latvijas skolās bija sasniedzis 1330. Vislielākais pedagogu trūkums bija novērojams tādos mācību priekšmetos kā matemātika, latviešu valoda, dizains un tehnoloģijas, attiecīgi 110, 105 un 116 skolotāji, norādīja LPS padomniece izglītības un kultūras jautājumos Ināra Dundure.

Vienlaikus viņa akcentēja arī atbalsta personāla trūkumu - trūkstot 529 darbinieku.

LPS darbinieki bija secinājuši, ka visvairāk pedagogu trūkst lielajās pilsētās, visizteiktāk tas novērojams Rīgā. Dundure skaidroja, ka, iespējams, lielajās pilsētās ir lielākas iespējas atrast citu darbu, ja skolotāja darbs kaut kādu iemeslu dēļ neapmierina.

LETA informācija

Komentēt: