Pēdējos gados Latvijā konstatēti 235 pedagogi ar nepietiekamām valsts valodas zināšanām

09.06.2022

Pēdējo trīs gadu laikā Latvijā konstatēti 235 pedagogi ar nepietiekamām valsts valodas zināšanām un līdz ar to nespēju valodu lietot C1 līmenī, liecina Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) apkopotā informācija.

Kā liecina IKVD dati, 2019.gadā tika konstatēti 75 pedagogi ar nepietiekamām valsts valodas zināšanām, 2020.gadā - 41 skolotājs. Pērn kļuvis zināms par pieciem šādiem pedagogiem, bet šogad, no janvāra līdz aprīlim, tika konstatēts rekordaugsts pedagogu skaits ar nepietiekamām valsts valodas zināšanām - 114.

Kā Ministru kabineta preses konferencē skaidroja izglītības un zinātnes ministre Anita Muižniece, Latvijas skolās, neatkarīgi no skolu mācību valodas, pedagogiem jābūt ar C1 līmeņa valoda zināšanām.

Ņemot vērā, ka valdībā atbalstīts lēmums par pakāpenisku pāreju uz mācībām valsts valodā, pedagogiem, kuri nejūtas pārliecināti par savām latviešu valodas prasmēm, tiks piedāvāti dažādi atbalsta pasākumi. Izglītības un zinātnes ministrija rīkos kursus pirmsskolas pedagogiem, bet vispārējās izglītības līmeņa pedagogiem tiks piedāvāti izglītības kursi, semināri un pieredzes apmaiņas pasākumi.

Šogad pedagogu atbalsta pasākumiem, lai nodrošinātu pāreju uz mācībām valsts valodā, nepieciešami 35 056 eiro, 2023.gadā tiks piešķirti 120 000 eiro, 2024.gadā - 85 000 eiro, 2025.gadā - 81 000 eiro, savukārt 2026.gadā - 75 000 eiro finansējums.

Jau ziņots, ka valdība otrdien atbalstījusi pakāpenisku pāreju uz mācībām tikai valsts valodā vispārējās izglītības un pirmsskolas pakāpē, lai veicinātu sekmīgu pilnveidotā mācību satura un pieejas ieviešanu visās Latvijas izglītības iestādēs.

Papildus risinājuma nodrošināšanai tiek atbalstīti nepieciešamie atbalsta mehānismi, kā piemēram, mācību līdzekļu nodrošināšana, pedagogu valodas mācību kursu organizēšana un atbalsta sniegšana pedagogiem darbam lingvistiski neviendabīgā vidē.

Papildus likumprojekts nosaka nepieciešamību pēc grozījumiem Izglītības likumā, nosakot ierobežojumus ieņemt izglītības iestādes vadītāja vai pedagoga amatu personai, kura neprot un līdz ar to nav spējīga lietot valsts valodu C līmeņa pirmajā pakāpē.

Likumprojekts paredz, ka izglītības iestādes vadītāja un pedagoga valsts valodas lietošanas atbilstību normatīvajos aktos noteiktajā profesionālo un amata pienākumu veikšanai nepieciešamajā apjomā jākonstatē Valsts valodas centra amatpersonām. Valsts valodas centra amatpersonas, saņemot informāciju par iespējamo izglītības iestādes vadītāja vai pedagoga valsts valodas lietošanas neatbilstību normatīvajos aktos noteiktajam profesionālo un amata pienākumu veikšanai nepieciešamajam apjomam, veiks konkrētā nodarbinātā valsts valodas lietojuma pārbaudi mutvārdos.

LETA informācija

Komentēt: