Žurnāls "Izglītība un Kultūra"

E-laikraksta IZGLĪTĪBA un KULTŪRA 23. septembra numurā lasiet:

NUMURA INTERVIJA

Trenēt pārmaiņu muskuli. „Šis laiks uzdod jautājumu – cik pats esi gatavs kustēties uz priekšu, izdomāt un darīt pa jaunam. Rīkoties vēl pirms tam, kā valdība, ministrija vai vadošās iestādes mums pasaka, kas būs jādara.” Tā aicina skolotājs Edgars Plētiens, Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas (DACVD) metodiķis. Edgaru Plētienu daudzi zina un pazīst kā izcilu ideju ģeneratoru izglītības jomā, kā lielisku pedagogu un aizrautīgu vēsturnieku.

AKTUĀLĀS IZGLĪTĪBAS ZIŅAS

Skolu direktoru profesionālo darbību izglītības iestādes dibinātājs vērtēs vismaz reizi trijos gados.

Prasība vakcinēties veselības, izglītības un sociālās aprūpes iestāžu darbiniekiem varētu stāties spēkā novembrī.

Skolēnu „Covid-19” testēšana turpmāk notiks reizi divās nedēļās.

IUB atļāvis IZM slēgt līgumu par gaisa kvalitātes mērītāju iegādi skolām.

Karjeras nedēļā jauniešus aicinās izzināt IKT nozari.

Pasaules lielākā mācību stunda „Nāc talkā klimatam!”.

Latvijas komanda dodas ceļā uz konkursu „EuroSkills 2021”.

#Neklusē rīki mobinga novēršanai pieejami 54 mācību iestādēs visā Latvijā.

NUMURA TĒMA

„Covid-19” testu nodošana pārņem mācību procesa norisi. Izglītības un zinātnes ministrija norādījusi, ka turpmāk nav pieļaujamas attālinātas mācības noteiktās izglītības programmās, ja nav noteikta karantīna. Lai izsekotu „Covid-19” ietekmei uz skolēnu, tāpat visu skolā strādājošo veselību, uzsākta regulāra „Covid-19” testa veikšana. Mēģinot to darīt katru nedēļu, lielā daļā izglītības iestāžu radās nopietni sarežģījumi, jo ne visas laboratorijas, kas veica testēšanu, uzdoto spēja paveikt. Izvērtējot radušos situāciju, veselības ministrs Daniels Pavļuts un izglītības un zinātnes ministre Anita Muižniece vienojās, ka skolēniem „Covid-19” testi tiks veikti reizi divās nedēļās. Tomēr gadījumā, ja pozitīvo „Covid-19” gadījumu skaits sabiedrībā būtiski palielināsies, testēšanas regularitāte skolās atkal var tikt pārskatīta. Laikraksts uzrunāja vairākus skolu pārstāvjus par testēšanas norisi.

VIEDOKLIS

Šis mācību gads pārbaudīs skolu elastības robežas. Klātienē aizvadītas jau divas jaunā mācību gada nedēļas, un virknē skolu konstatēti arī pirmie pozitīvie „Covid-19” gadījumi. Ņemot vērā apstākļus, tas nav nekas ārkārtējs un liela daļa skolu ir gatava šādam scenārijam. Būtiskākais šajās situācijās ir nemeklēt vainīgos, jo ikviens – liels vai mazs – var saslimt vai kļūt par kontaktpersonu, tāpēc skolu pārstāvjiem ir ļoti svarīgi izvēlēties atbilstošo veidu, kā paziņot vecākiem un citiem skolēniem, ka ir atklāts kāds pozitīvais gadījums. Agnese Pūtele, privātās vidusskolas „Patnis” direktore.

OECD ZIŅOJUMS

Pandēmijas sekas. Attālinātās mācības ir krīzes risinājums, nevis ilgtermiņa iespēja. Gūtā pieredze ļāvusi identificēt, ko šādā veidā var un ko nevar iemācīties, pagājušajā nedēļā notikušajā OECD ziņojuma par izglītību prezentācijā sacīja Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) eksperts Rolands Ozols. Skolu vadītāju aptauja rāda, ka izglītības satura apguves apjoms pagājušajā mācību gadā samazinājies par 30–50%.

PĒTĪJUMS

Gatavi mācīties. Bet ne attālināti. No dziļas apātijas līdz pat domām par pašnāvību – eksperti norāda, ka attālināto mācību radītās psihoemocionālās problēmas skolēniem paliks arī jaunajā mācību gadā. Skolas saka, ka ir tam gatavas. Tas neizklausās ticami, jo vidusskolās uz vienu psihologu ir vidēji 750 skolēnu, bet profskolās – pat 5000, rāda Re:Baltica aprēķini. Visvairāk Re:Baltica  intervētie baidās no viena – ka atkal varētu atsākties attālinātās mācības. Psihoterapeits Nils Konstantinovs saka, ka tādā gadījumā ir jāmaina visa sistēma. Jāsamazina prasības un gaidas: „Pretējā gadījumā gaidām no skolēniem tieši tos pašus rezultātus, ieliekot viņus apstākļos, kuros šie rezultāti nav sasniedzami tīri bioloģisku iemeslu dēļ. Tas ir absurds.”

IZSTĀDE

Sens dzimtu mantojums un iespēja iemācīties to pārmantot.

GRĀMATPLAUKTS

Izdevuma saturs pieejams abonētājiem.

Pieslēdzies e-žurnāliem

Aizmirsi paroli?

Vēlies kļūt par abonentu?