Žurnāls "Izglītība un Kultūra"

E-laikraksta IZGLĪTĪBA un KULTŪRA 13. maija numurā lasiet:

PROBLĒMA

Vardarbība pret skolotāju. Lai paaugstinātu pedagogu profesijas prestižu un stiprinātu iespējas cīnīties pret fizisko un emocionālo vardarbību, Saeimas deputāti gatavo grozījumus Izglītības likumā. Skolotāji un izglītības iestāžu vadītāji atzīst, ka audzēkņu visatļautības sajūta ir problēma. Sevišķi tā saasinājusies pandēmijas laikā un pēc tās. Skolu iekšējās kārtības noteikumus beidzot būtu laiks sākt pielietot dzīvē. Ja noteikumus turpināsim tikai rakstīt uz papīra, runāt un dzīvē nepiemērot, diemžēl problēma arī nākotnē paliks tikpat aktuāla, cik bijusi.

AKTUĀLĀS IZGLĪTĪBAS ZIŅAS

Projektā “Mācītspēks” nākamajam mācību gadam pieteikušies vairāk nekā 900 interesentu.

Atceļ prasību par Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta nepieciešamību pedagogiem.

Ministrei un uzņēmējiem joprojām pretēji viedokļi par obligātiem eksāmeniem STEM priekšmetos.

Madonas novadā slēgs Vestienas pamatskolu un Ļaudonas vidusskolu pārveidos par pamatskolu.

Mācību priekšmetu olimpiādēs šajā mācību gadā apbalvoti 556 skolēni.

PIKC Rīgas Valsts tehnikums izvirzīts profesionālās izglītības Eiropas inovāciju balvai.

Izvēlēti jaunieši, kas pārstāvēs Latviju starptautiskā vides konkursā.

Pētījums – 56% pedagogu redz sevi strādājam skolotāja profesijā arī pēc pieciem gadiem.

EPALE lietotāji aicināti dalīties ar saviem mācīšanās pieredzes stāstiem.

Mācību filma skolām par pusaudžu ņirgāšanos.

Nosaka kārtību Ukrainas bēgļu bērnu izglītības turpināšanai nākamajā mācību gadā.

VIEDOKLIS

Kur atrodas tolerances robeža? Mūsdienu sabiedrība tiek aicināta tolerēt dažādību. Arī bērni skolās ir dažādi – klusējoši, bailīgi, agresīvi, uzbrūkoši. Mums sabiedrībā trūkst prasmju risināt konfliktsituācijas un pārrunas ar agresīvi noskaņotiem cilvēkiem. Tās ir tādas pašas iemaņas kā braukt ar sniega dēli vai risināt matemātikas uzdevumus, taču to nemāca ne skolotājiem, ne audzēkņiem. Cik tālu skolotājs var ļaut audzēkņiem iet un kurā brīdī ir jāvelk robeža, lai aizstāvētu savas tiesības, skaidro Rīgas Stradiņa universitātes Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedras docētājs, psihoterapeits Artūrs Utināns.

SKOLOTĀJS

“Ja dara, tad uz pilnu klapi!”. “Strādāt man patīk un daru es daudz gan stundās ar audzēkņiem, gan dažādos ārpus klases darbos. Plānojam izstādes, tāpat sava roka jāpieliek skolas noformējumā, organizēju pasākumus. Man patīk visā piedalīties, un, ja dara, tad uz pilnu klapi!” stāsta profesionālās izglītības kompetences centra “Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola” Komunikācijas dizaina izglītības programmas vadītāja, skolotāja Ruta Linīte. Viņa šogad saņem Latvijas Nacionālā kultūras centra iedibināto Cimzes balvu, kas ir īpašs apbalvojums skolas pedagogam – izcilībai par ilggadēju pedagoģisko darbību un būtisku ieguldījumu mācību un audzināšanas darbā, to piešķir reizi mūžā.

PIEREDZE

Dizains un tehnoloģijas: skolotāja pārdomas pēc pirmā darba gada. 2021. gada septembrī pieņēmu galvu reibinošu iespēju mācīt dizainu un tehnoloģijas pamatskolā (7. un 8. klašu grupai) un mājturību zēniem 9. klasēs. Skolā strādāju otro gadu, taču šo priekšmetu mācīju pirmoreiz. Vēlos dalīties savās pārdomās par mācību gada laika novēroto, piedzīvoto, praksē pārbaudīto. Gustavs Zālītis, Liepājas Valsts 1. ģimnāzijas skolotājs.

ATBILD IZGLĪTĪBAS JURISTS

1. Piemaksas minimālais apmērs atbalsta personālam.

2. Samaksa par atvaļinājumā esoša pedagoga aizvietošanu.

3. Kontaktstundu samazināšana pēc bērna kopšanas atvaļinājuma.

4. Nesaskaņota blakus darba veikšana.

5. Atvaļinājums par aizvietošanu.

6. Lietvedības instrukcijas pamats un saturs.

Laikraksta saturs pieejams abonētājiem.