Žurnāls "Skolas Psiholoģija"

E-žurnāla SKOLAS PSIHOLOĢIJA septembra numurā lasiet:

Mēģina darīt labāko pēc savām iespējām un saprašanas. Attālinātais mācību process ir atstājis tālejošas sekas, ņemot vērā, ka Latvija bija viena no valstīm, kur mācības klātienē nenotika visilgāk. Veikti vairāki pētījumi, savu viedokli izteikuši psihologi un psihiatri, kas apliecina, ka psihoemocionālās problēmas skolēniem paliks arī jaunajā mācību gadā. Uzrunājot vairākas skolas, jāsecina, ka pieredzētais ir bijis pārbaudījums visiem, bet strādāt preventīvi un paredzēt turpmākās situācijas ir visai sarežģīti. Diemžēl arī daudzi vecāki paši ir izglītojami, un sociālajam pedagogam vairāk jāstrādā ar pieaugušajiem, nevis ar bērnu. Viņi nespēj savam bērnam palīdzēt, jo neapzinās, ka ir problēmas.

Izglāba skolotāja palīgs. Attālināto mācību laikā Kārlis no skolēna ar labām atzīmēm iekļuva to pusaudžu rindās, kam draudēja palikšana uz otru gadu. Nelīdzēja nedz draudi, nedz mammas asaras. “Baigi neko negribējās darīt,” atceroties pagājušo mācību, secina Kārlis. Pirms “Covid-19” Kārļa (17) dzīvē viss bija kārtībā. Mācījās vienā no labākajām Valmieras skolām. Mācības padevās viegli, atzīmes labas. Brīvajā laikā puisis nodarbojās ar boksu. Pāris mēnešus pirms gala eksāmeniem skolas atbalsta komanda izlēma pamēģināt pēdējo iespēju – piesaistīja Kārlim skolotāja palīgu. Šo speciālistu skola nolīga uz pandēmijas laiku. Viņa katru dienu vairākas stundas kopā ar Kārli pildīja uzdoto. Abi atrada kopīgu valodu. “Varēju viņai uzdot jautājumus arī ārpus skolas. Viņa atbildēja ar prieku. Arī par savu ģimeni,” atceras Kārlis. “Visu mūžu būšu viņai pateicīga,” atceroties pārdzīvoto, saka mamma. Inga Sprinģe, https://rebaltica.lv/.

Emocionāli inteliģents. Ģimenē, skolā, sabiedrībā. Vai esi kaut reizi dzirdējis par emocionālo inteliģenci? Noteikti jā. Bet, vai spētu sniegt paplašinātu atbildi uz to, kādēļ šo prasmi nepieciešams attīstīt jau no pašas bērnības? Sarunu festivāla “Lampa” diskusijas “Emocionāli inteliģents. Ģimenē, skolā, sabiedrībā” laikā kopā ar bērnu psihiatru, psihologu un citiem speciālistiem tika runāts par to, kas ir emocionālā inteliģence un kā to attīstīt ģimenē un skolas vidē, lai kopīgiem spēkiem sasniegtu emocionāli veselīgu vidi mūsu sabiedrībā. Latvijā esam priviliģētā situācijā, jo mums ir pašu izstrādāta SEM mācīšanas programma ar stundu plāniem bērniem no 1. līdz 12. klasei. Skolotājiem ir ļoti liels izaicinājums, ka šo mācību stundu laikā nav jādabū pareizā atbilde. Ir vienkārši diskusija un tev ir jāiztur viedokļu daudzveidība.

Supervīzijas ieguvumi pedagogiem karjeras konsultantiem. Supervīzija izglītības vidē dod iespēju pedagogiem saskatīt pedagoģiskā darba grūtības un analizēt tās, izvērtēt savus personiskos resursus profesionālo mērķu sasniegšanai, kā arī izvēlēties atbilstošāko rīcības veidu, lai risinātu problēmas. Supervīzija izglītības vidē ir vērsta uz skolotāja profesionālās darbības problēmām un ir balstīta uz katra pedagoga personīgo profesionālo pieredzi. Tās mērķis ir uzlabot šo darbību, nevis to kritizēt. Turklāt tā palīdz nejusties profesionāli vientuļiem un piedāvā radošu vidi, kurā ir iespējams gūt iedvesmu un profesionāli pilnveidoties.

Žurnāla saturs pieejams abonētājiem.

Pieteikšanās bezmaksas vebināram «Skolotājs — vēstnesis zaļākai nākotnei» (20. oktobris, plkst. 10:00)