Žurnāls "Skolas Psiholoģija"

E-žurnāla SKOLAS PSIHOLOĢIJA 20. maija numurā lasiet:

Motivācija skolotāja darbā. Motivācija ir daudzdimensionāls process un ir ļoti būtisks pamats jebkura cilvēka personīgai un profesionālai virzībai. Motivācija ir jēdziens, kas izskaidro vienu no visbūtiskākajiem dzīves jautājumiem: kāpēc cilvēki dara to, ko viņi dara? Motivēts skolotājs aktīvāk iesaistās profesionālās darbības aktivitātēs, jo īpaši eksperimentēšanā un refleksijā, kas ir spēcīgs attīstošs faktors. Stāsta Baiba Pumpiņa, sertificēta supervizore, psihoterapijas speciāliste, RSU profesionālās maģistra studiju programmas “Supervīzija” direktore.

Es ticu, ka tu vari vēl labāk. Jaunajā kompetenču izglītības saturā liels uzsvars tiek likts uz vērtēšanu jeb atgriezeniskās saites sniegšanu. Pētījumi pierādījuši, ka uz mūsdienu skolēniem vairs neiedarbojas “burkāna un pātagas” metode. Lai viņus motivētu mācīties, nepieciešama citāda pieeja. Tas pats attiecas uz saziņu ar kolēģiem un audzēkņu vecākiem. Par to, kā skolotājam pilnveidot komunikācijas prasmes, sarunājamies ar Liepājas Izglītības attīstības un metodiskā atbalsta centra Vispārējās un profesionālās izglītības atbalsta nodaļas vadītāju Daci Okmani. Viņa vienlaikus ir praktizējoša skolotāja. D. Okmane norāda, ka skolotāji, kuri pēc pirmās uzdrīkstēšanās rādīt savas stundas saņem atgriezenisko saiti, kas vērsta uz izaugsmi, pēc laika aicina nākt vēl. Viņi saka: “Es pamēģināju kaut ko jaunu. Vai tu varētu paskatīties, kā man izdevās?”.

Nevardarbīgā komunikācija. Nevardarbīgās komunikācijas metodes autors ir ASV psihologs Maršals Rozenbergs (Marshall Rosenberg), kurš savu dzīvi veltīja konfliktu pētīšanai un cilvēku savstarpējās komunikācijas uzlabošanai. M. Rozenberga grāmatās ir bagātīgs praktisko ieteikumu klāsts un ir pieejami ļoti labi resursi internetā, tai skaitā, ieraksti no viņa lekcijām par pašu metodi un veidiem, kā to pielietot. Tāpēc šajā rakstā padalīšos ar savu pieredzi un pārdomām, to pielietojot savā dzīvē, cerot, ka tās iedvesmos pašiem turpināt pētīt un praktizēt nevardarbīgo komunikāciju. Stāsta Toms Urdze, treneris, mācību projektu vadītājs un Metodes.lv dibinātājs.

Skolām piedāvā mācību filmu par pusaudžu ņirgāšanos Veselības ministrija kopā ar ekspertiem izstrādājusi mācību filmu pusaudžiem, kas skolotājiem palīdzēs darbā ar ņirgāšanās problemātikas risināšanu. Filmā ar praktiskām situāciju izspēlēm un eksperta komentāriem ir skaidrota ņirgāšanās būtība, pazīmes, sekas, kā arī piedāvāti rīcības principi gadījumos, kad pusaudži saskaras ar ņirgāšanās situācijām. Mācību filma ir tapusi VM informatīvās kampaņas “Ieskaties acīs! Ņirgāšanās – nav smieklīgi!” ietvaros.

Žurnāla saturs pieejams abonētājiem.