Žurnāls "Skolas Vārds"

NUMURA TĒMA

Maskas un 3 m² vienam bērnam. Katru nedēļu jauni noteikumi. Publiski pedagogi un skolu direktori pauž, ka spēj elastīgi piemēroties izmaiņām un to arī dara. Tomēr neoficiāli dzirdēti viedokļi, ka skolu vadība ir stresā, skolotājus nomoka neziņa pat par tuvāko nākotni un stundās ne visi ierobežojumus strikti ievēro.

AKTUĀLĀS IZGLĪTĪBAS ZIŅAS

VISC: Šogad liecību izsniegšana jānodrošina attālināti, bet klātienē to varētu darīt pēc pieprasījuma.

VISC: I semestra vērtējuma neizlikšana ir pieļaujama vienīgi visiem vienas klases skolēniem, nevis individuāli.

No 4. janvāra arī skolēniem jālieto sejas maskas.

IZM sola pavasarī piedāvāt jaunu pedagogu darba samaksas modeli.

IZM apņemas sagatavot grozījumus likumdošanā par saīsinātu darbalaiku pirmssvētku dienās arī pedagogiem.

Izglītības attīstības tendenču pētījumā matemātikā Latvija ierindojas 10. vietā, bet dabaszinībās – 7. vietā.

Brīvo datu virtuālajā hakatonā 2020 radīti 15 projekti sociāli nozīmīgu problēmu risināšanai.

Inženierzinātne kopā ar profesori Jacino.

Ūdensputnu iepazīšanai sagatavots 20 sugu noteicējs jaunajiem putnu vērotājiem.

VĒRTĒŠANA

Kā izlikt vērtējumu 1.-3. klasē? Vebinārs par šo tematiku notika 27. novembrī, un tajā piedalījās „Skola 2030” diagnostikas un vērtēšanas satura izstrādes vadītājs Pāvels Pestovs, pirmsskolas un sākumskolas mācību satura izstrādes vecākā eksperte Agrita Miesniece un pirmsskolas mācību satura izstrādes eksperte Liene Jankovska. Eksperti skaidro, kā skolotājiem veidot ieteicamo sasniedzamo rezultātu kopumu un kā noteikt skolēnu apguves līmeni, lai to saprastu gan bērni, gan viņu vecāki.

VIEDOKLIS

Direktora vietniece: Skolotāji ir kvalitātes atslēga. Attālināto mācību laikā aizvien biežāk aktualizējas jautājums par mācību procesa kvalitāti. Šobrīd izglītības iegūšanai vairāk nekā jebkad ir nepieciešama vienota skolēna, skolotāja un vecāku izpratne, pieeja un līdzdalība. Neapšaubāmi, lielākā atbildības daļa gulstas uz skolu un pedagogu, tāpēc kvalitātes atslēga viennozīmīgi ir pedagogi, viņu profesionalitāte, zināšanas, prasmes un domāšana. Lai skolotāja darbs būtu pēc iespējas kvalitatīvāks, jābūt ļoti pārdomātai atbalsta sistēmai, kas paredz mūsdienīgu profesionālo attīstību un ietver adekvātu darba novērtējumu – morālu un finansiālu. Gunita Elksne, Aizkraukles novada vidusskolas direktora vietniece.

SKOLOTĀJS

Kā pietuvoties dzīvei un kultūrai attālināti. Rīgas Juglas vidusskolas kulturoloģijas un sociālo zinību skolotājs Ļevs Rusilo vasarā publicēja savu redzējumu, kā varētu organizēt mācības attālināti, ja tā atkal būs ikdienas realitāte. Viņš paredzēja mācību stundas kā videokonferences, kurās iesaistītos dažādi profesionāļi ne tikai no Latvijas, bet visas pasaules, paredzēja mācību uzdevumu un paskaidrojošu video ievietošanu digitālajā vidē, bet skolēni savstarpēji komunicētu un sadarbotos mācību projektos Microsoft Teams platformā utt. Covid-19 ietekme nemazinās, un mācībām skolās arvien vairāk jānotiek attālināti, tādēļ Skolas Vārds vēlējās noskaidrot, kā un vai skolotāja ieceres realizējas.

PASĀKUMI COVID LAIKĀ

Epidemioloģiski droši kultūras pasākumi kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā. Rīgas Juglas vidusskolas skolotāja Ļeva Rusilo ieteikumi virtuāliem kultūras pasākumiem.

SKOLOTĀJA PIEREDZE

Slodze ir būtiski pieaugusi. Indra Vēvere Valmieras Valsts ģimnāzijā māca bioloģiju un veselības mācību 10. - 12. klašu skolēniem.  Stundas noslēgumā katram skolēnam ir „izejas atslēga” – jāuzraksta kopīgajā sarakstē kāds jēdziens, jautājums, teikums no stundā apgūtā (tādā veidā var saprast, vai skolēns patiešām ir bijis klāt līdz stundas beigām).

Galvenais ir darīt. Valmieras Valsts ģimnāzijas sporta skolotāja Maija Priedīte stāsta par to, kā viņa vada sporta stundas attālināti un kā veido sporta stundas atbilstoši pilnveidotajam mācību saturam. Skolotāja māca sportu 7.-12. klasēm, ir viena no „Skola 2030” ekspertēm un piedalījusies projekta mācību līdzekļu izstrādē.

ATBALSTS

5 lietotnes skolotājiem, kas noderēs attālināto mācību laikā. Šobrīd ikdiena ar klātienes mācībām ir apgriezta kājām gaisā un lielākā daļa skolotāju un skolēnu ir spiesti pāriet uz attālinātajām mācībām. Tomēr uz to var raudzīties arī pozitīvi – šis ir īstais laiks, lai paplašinātu savas digitālās prasmes un ieviestu tās mācību procesā. Skolotāju izglītības projekta „Mācītspēks” komanda apkopojusi dažus noderīgus tiešsaistes rīkus, kas gan atvieglos mācību stundu organizēšanu, gan dažādos mācību pieeju.

Žurnāla saturs pieejams abonētājiem.

Pieslēdzies e-žurnāliem

Aizmirsi paroli?

Vēlies kļūt par abonentu?