Žurnāls "Vecākiem"

E-žurnāla VECĀKIEM novembra numurā lasiet:

Kad zaudēto laiku vairs neatgūt: kāpēc jāinvestē pirmajos bērna dzīves gados. Latvijā 171 bērns vecumā līdz 3 gadiem šķirts no vecākiem, pārtraucot aizgādības tiesības – vairumā gadījumu vecāku vardarbības dēļ. Iemesls var būt fiziska, emocionāla, seksuāla vardarbība vai pamešana novārtā. Turklāt bērns cieš arī tad, ja tiešā veidā vardarbību pret sevi nepieredz: vardarbīgas attiecības starp citiem ģimenes locekļiem ir pielīdzināmas emocionālai vardarbībai. Tajā pašā laikā sabiedrības acīm šai bērna vecumposmā ģimene un bērns ir vismazāk redzami un problēmas var būt grūti pamanāmas. Vecāki paliek bez nepieciešamā atbalsta, un bērns nevar attīstīties drošos apstākļos, kas dažkārt noved pie traģēdijām. Kā to varam novērst?

Agresijas un trauksmes mehānismi bērniem pirmsskolā un sākumskolā. „Mazi bērni ar sarežģītu uzvedību mēdz izaugt par pieaugušajiem ar sarežģītu uzvedību,” atgādina uzvediba.lv vadītāja Līga Bērziņa. Tiešsaistes sarunā ar Jelgavas Gudro vecāku skolas vecākiem viņa atklāj agresijas un trauksmes mehānismus pirmsskolā un sākumskolā, sniedz padomus, kā nomierināt bērnu un uzsver, ka vislabākie eksperti šajā jomā ir paši vecāki. Ir bērni, kas mācās netieši, un ir bērni, kas nevar iemācīties netieši. Ja liksi, viņš nedarīs, bet, ja redzēs, ka kāds to dara, tad darīs. Tāpēc mums, pieaugušajiem, ir jāmodelē situācijas, piemēram, sakot: es tagad esmu dusmīgs un tagad es nomierināšos. Dusmas arī ir komunikācija.

Māksla un mūzika kā komunikācijas forma īpašajiem bērniem. Lai bērni ar funkcionāliem traucējumiem varētu komunicēt ar saviem vienaudžiem, dibināt jaunas draudzības un gūt pozitīvas emocijas, liela nozīme ir interešu izglītībai. Neraugoties uz to, ka liela daļa interešu izglītības pulciņu savos aprakstos norāda, ka nodarbības var apmeklēt arī t.s. īpašie bērni, realitātē situācija atšķiras. Piedāvājums ir ļoti ierobežots, taču pieprasījums – liels. Latvijā ir daudzas ģimenes, kurās aug bērni ar funkcionāliem traucējumiem, tieši tāpēc radās ideja par mūzikas, mākslas un improvizācijas kustības nodarbībām šiem bērniem, kas tiek īstenotas, izmantojot sociālās uzņēmējdarbības formu. Kristīne Lepnāne, Sociālā uzņēmuma „Brāļi un māsas” vadītāja.

Mobings sākumskolā ir risināms. Projekta #Neklusē līdzautore Marika Andžāne un ārsts psihoterapeits Ernests Pūliņš – Cinis atklāj, ko bērni apgūst sākumskolas posmā un kā skolotāji un vecāki var veicināt bērnu attīstību. Lai mazinātu mobingu skolas vidē, tas ir jāatpazīst un jārisina. Svarīga ir sadarbība starp skolēniem, skolotājiem un vecākiem. Taču vai mobings un skolotāju, vecāku loma mainās? Psihoterapeits sniedz arī praktiskus padomus, kā stiprināt bērnus un sevi šajā laikā.

Izdevuma saturs pieejams abonētājiem.