Žurnāls "Izglītība un Kultūra"

Laikraksta IZGLĪTĪBA un KULTŪRA jaunajā numurā lasiet:


NUMURA INTERVIJA
Nepārtraukti sekoju, lai kāds apšaubāms lēmums neizslīdētu nepamanīts”. Tā kā lielākā daļa skolu ir pašvaldību dibinātas un pārvaldītas, joprojām turpinās skolu tīkla kārtošana un daudzviet klāt nākušas nedienas ar skolotāju atalgojumu, uz sarunu aicinājām Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) padomnieci izglītības un kultūras jautājumos Ināru Dunduri, jo viņa ir cilvēks, kas pārredz visu laukumu. Intervijā Izglītībai un Kultūrai viņa atzīst, ka skolu tīkls ir sakārtots vienīgi vietās, kuras neskāra administratīvi teritoriālā reforma, proti, lielās pilsētas un atsevišķi novadi.

AKTUĀLI
Ne visiem pedagogiem ir algas paaugstinājums. Skolotāju algu aprēķins ir viens no sarežģītākajiem, ja ne pats sarežģītākais valstī. Joprojām tiek meklēts skaidrojums, kāpēc solītā algas pieauguma vietā apmēram 400 vai pat vairāk pedagogu – atalgojums ir samazinājies no 10 līdz pat 200 eiro. Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) 19. oktobrī organizēja sanāksmi ar mērķi saprast, vai viss ir izdarīts un izskaidrots korekti visos līmeņos – izglītības iestādēs, pašvaldībās, valsts līmenī, taču saruna ar Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) pārstāvjiem palika strupceļā. Pēc arodbiedrības ieskata problēma ir aprēķinu metodikā, kas jau sākotnēji izstrādāta uz nekorektiem datiem.

PIEREDZE
Skolotāji skolēnu kurpēs, jeb ienāc matemātikas stundā. Latvijas Matemātikas skolotāju apvienība (LMSA) tradicionāli divas reizes gadā rīko vairāku dienu konferenci par aktuālām un mācību procesā nozīmīgām tēmām. No 13. līdz 14. oktobrim skolotāji pulcējās Siguldas novadā uz konferenci “Ienāc matemātikas stundā”, lai diskutētu un apmainītos pieredzē, kā izdodas realizēt kompetenču pieeju matemātikas stundās, kā jauno pieeju uztver skolēni. Tas, ka joprojām ir dažādas pieredzes un uztveres, liecināja dzirdētā domu apmaiņa. Sarunā ar Laurenču sākumskolas skolotājām Agitu Kalniņu un Antu Paulu par Skola2030 un matemātiku.

PIEREDZE
Skolēnu motivēšanai darbam palīdz dinamiskās pauzes. Nereti skolotāji atzīst, ka nav viegli skolēnus motivēt darbam, bet Laurenču sākumskolas matemātikas skolotājas Agita Kalniņa un Anta Paula atklājušas, ka skolēnu vēlmi sākt domāt un iesaistīties palīdz dinamiskās pauzes. Ar savām metodēm skolotājas iepazīstināja arī konferences “Ienāc matemātikas stundā” praktiskajā darbnīcā “Skolēnu motivēšana darbam. Dinamiskās pauzes mācību stundās – pārslēgšanās no viena veida uz citu”, par kuru kolēģiem bija liela interese.

SKOLAS VIDE
Skolotājs nevis māca un lieto metodes, bet iemieso metodes. Matemātikas skolotāju konferencē Latvijas Universitātes (LU) klīniskās psiholoģijas profesore Baiba Martinsone runāja par bioloģiskiem un psiholoģiskiem aspektiem, kas iespaido matemātikas mācīšanos. “Matemātiku nevis mācāt, bet jūs matemātiku iemiesojat. Skolotājs vispār nevis māca un lieto metodes, bet iemieso metodes, tāpēc skolotāja loma ir nepārvērtējama,” atzīst B. Martinsone. Uzsākot lekciju “Matemātiskas stunda skolēnu zināšanām un personības attīstībai”, LU profesore B. Martinsone apsver, kādas prasmes bērnam ir vajadzīgas, lai varētu mācīties. “Tiek runāts par pašvadītu mācīšanos, bet tā vispār nav iespējama, ja nav noregulētas emocijas – galvā ir troksnis, izmisums, bailes, ka neko nesaprot, neuzrakstīs, tad nevaram gaidīt augstākās domāšanas procesus,” skaidro B. Martinsone.

KULTŪRIZGLĪTĪBA
Mākslinieki aicina skolēnus uz satikšanos skolas solā. Lai būtu iespēja baudīt aizraujošas kultūras pieredzes, platforma skoleniem.lv aicina uz jaunu un plašu kultūras programmu. Pateicoties programmai “Latvijas skolas soma”, projekts jau ilgāku laiku apciemo mācību iestādes ar klātienes koncertiem, muzikālā izrādēm un radošajām darbnīcām.

AKTUĀLĀS IZGLĪTĪBAS ZIŅAS
Nespēj sniegt viennozīmīgu novērtējumu Skola2030 projektam.
Aptauja: Bērnu un jauniešu drošību satiksmē uzlabotu mācību programmas skolās.
Pašvaldībām piešķirta lielāka loma un atbildība izglītībā.
LU Starpnozaru izglītības inovāciju centra pētnieki radījuši rīkus mācīšanās novērtēšanai.
Plāno ieviest metodiskā atbalsta centru vienota profesionālā atbalsta nodrošināšanai pedagogiem.

GRĀMATPLAUKTS

Atgriešanās atpakaļ
Lasīt izdevumu
Vēlos abonēt Arhīvs

Šī gada izdevumi

Skolas Vārds

21.02.2024

Pirmsskolā

29.01.2024

Izglītība un Kultūra

31.01.2024

Normatīvie akti

18.01.2024