Žurnāls "Skolas Vārds"

E-žurnāla SKOLAS VĀRDS 28. decembra numurā lasiet:


AKTUĀLI
Čakša kā vienu no prioritārajiem darbiem redz kompetenču izglītības modeļa izvērtēšanu. Pēc izglītības un zinātnes ministres Andas Čakšas sacītā, Skola2030 ir jāauditē, jāsaprot, kuras lietas tur būtu jāpamaina, jo novērots daudz nepilnību. “Šis projekts ar ļoti labu domu ir palaists, bet bez atbalsta sistēmas skolotājiem, kā rezultātā lielu daļu no sākotnējām labajām iecerēm esam zaudējuši,” viņa pauda.

AKTUĀLI
Kādi galvenie autortiesību principi būtu jāievēro skolotājiem. Kas jāņem vērā, cienot savas un citu autoru tiesības. Informatīvā un digitālā vide paver plašas iespējas, bet vienlaikus arvien trauslāka kļūst robeža, kuru viegli pārkāpt autortiesību un blakustiesību jomā. Patlaban daudzi skolotāji gatavo savus mācību un metodisko materiālus, ievietojot tekstus vai attēlus no vietnēm un resursiem, kas ir brīvpieejas. Lai arī norādīts, ka komerciāliem nolūkiem šos materiālus izmantot nevar, taču nav noslēpums, ka nereti tos arī pārdod citiem kolēģiem, piemēram, vietnē macibumateriali.lv, Facebook kontos u.c. Analizējot vairākas iespējamās situācijas, autortiesību eksperti atgādina, kādi galvenie autortiesību principi būtu jāievēro skolotājiem.

INTERVIJA
Kā palīdzēt skolai kļūt mentāli veselai, mierīgai, pieņemošai. “Es ļoti ticu skolas potenciālam, un mums vajadzētu vairāk domāt par skolu sistēmu – nevis kā palīdzēt vienam skolēnam, bet kā palīdzēt skolai kļūt mentāli veselai, psihoemocionāli stabilai, mierīgai, nevardarbīgai, pieņemošai,” intervijā Izdevniecībai Skolas Vārds saka Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītājs pusaudžu psihoterapijas speciālists Nils Konstantinovs.

NUMURA TĒMA
Pēc trim gadiem skolās vairs nemācīs krievu valodu kā otro 
svešvalodu. Kas mācīs kādu no ES valodām skolās? Pašlaik skolās vadošā un pirmā svešvaloda ir angļu valoda, kā otro valodu visbiežāk skolēni izvēlas krievu vai vācu valodu. Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) šajā jautājumā tuvāko četru gadu laikā plāno veikt izmaiņas – 2026./2027. mācību gadā no ceturtās klases kā otro svešvalodu vairs nepiedāvāt krievu valodu, bet gan kādu no Eiropas Savienības valodām vai svešvalodu, kuras apguvi regulē noslēgtie starpvaldību līgumi.  Mācībspēki šādu lēmumu atbalsta, tomēr tas raisa diskusijas, ir daudz neatbildētu jautājumu. Viens no tiem – kur meklēt un kā piesaistīt citu svešvalodu pasniedzējus?

PIEREDZE
Metodes atbalstam skolēniem ar daudzveidīgām vajadzībām. Turpinās diskusijas par skolēnu daudzveidīgajām izglītošanas vajadzībām un to iespējām, tādēļ Valsts izglītības satura centra (VISC) Speciālās izglītības nodaļas speciālisti organizēja tiešsaistes semināru sadarbībā ar Babītes vidusskolu, lai iepazīstinātu ar šīs izglītības iestādes atbalsta personāla darbības modeli un labās prakses piemēriem.

PIEREDZE
Radošumu mācās ieklausoties, muzicējot un radot pašam. Par to, kā pirmsskolā un sākumskolā mūzikas skolotājs var dot iespēju bērniem piedzīvot mūziku un atbalstīt viņu radošo darbību skaņu pasaulē, priekšstatu radīja Skola2030 vebinārs “Bērna radošā darbība mūzikā”. Vairāki Skola2030 eksperti un mūzikas skolotāji ieteica vairākas mācību darbības, lai virzītu bērna mācīšanos – ieklausoties, muzicējot un radot pašam.

VIEDOKLIS
Kā veiksmīgi noslēgt aizejošo un produktīvi iesākt jauno mācību semestri? Stāsta asociētā profesore Dr. paed. Ieva Margeviča-Grinberga, Latvijas Universitātes 2. līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas “Skolotājs” direktore.

METODISKIE MATERIĀLI

Darba lapa, gatavojoties 9. klases eksāmenam latviešu valodā un literatūrā.

8.2. Mēs sabiedrībā. Miers un konflikti. Kā valodā atklājas savstarpējās attiecības? Intervija ar Valsts prezidentu.

Atgriešanās atpakaļ
Lasīt izdevumu
Vēlos abonēt Arhīvs

Šī gada izdevumi

Skolas Vārds

24.03.2024

Pirmsskolā

26.02.2024

Izglītība un Kultūra

28.03.2024

Normatīvie akti

27.03.2024