Ar informatīvo kampaņu skaidros par pilnveidoto mācību saturu un vērtēšanas principiem

20.11.2023
Dalīties:

Kampaņas "Vērtēšana, kas izceļ vērtīgāko" laikā Valsts izglītības satura centrs (VISC) izstrādās un prezentēs informatīvos materiālus, kas vienkāršā valodā skaidros un sniegs atbildes uz svarīgākajiem jautājumiem par pilnveidoto mācību saturu un vērtēšanas principiem.

VISC vadītāja pienākumu izpildītāja Inita Juhņēviča pārliecināta, ka līdz ar pārmaiņām mācību pieejā un saturā ir jāmainās arī vērtēšanai, jo "tā ir būtiska mācīšanās daļa", un ir svarīgi, lai skolēnam būtu skaidri mācīšanās mērķi un saprotami sasniedzamie rezultāti. 

Arī speciālisti vecāku sapulcē, kas notika nedēļas sākumā, esot uzsvēruši, ka prasmīga atgriezeniskā saite ir veids, kā apgūt zināšanas un prasmes ātrāk un efektīvāk, tostarp vecākiem būs saprotamāk, kas bērnam sanāk, cik daudz viņš ir apguvis un kas konkrētajā brīdī no zināšanām pietrūkst un vēl ir apgūstams. VISC vecākais eksperts, Rīgas 72. vidusskolas direktors Pāvels Pestovs paudis, ka vecāki grib būt pārliecināti - atzīme, ko saņēmusi atvase, ir par viņa prasmēm, nevis par uzvedību klasē.

Vienlaikus viņš uzsvēris, ka skolēniem, skolotājiem un vecākiem būtu jāsaprot, ka vērtēšana un vērtējums neesot viens un tas pats.
 

"Vērtēšanas galvenā sastāvdaļa ir efektīva atgriezeniskā saite, kas liek skolēnam domāt un apgūt nepieciešamās zināšanas, lai uzlabotu savu sniegumu. Savukārt atzīme katra temata noslēgumā parāda, cik labi ir apgūts konkrētais mācību saturs," vecāku sapulcē skaidroja VISC pārstāvis.

Sapulci ar vecāku jautājumiem par vērtēšanu un ekspertu atbildēm ierakstā ir iespējams noskatīties "Skola2030" "Facebook" lapā. Savukārt visi jautājumi par vērtēšanu, kas saņemti sapulces laikā, kā arī pirms un pēc tās, tiek apkopoti, un atbildes varēs atrast "Skola2030" mājaslapas sadaļā "Vērtēšana".

Pēc pasākuma rīkotāju aplēsēm, sapulci apmeklējuši vairāk nekā 10 000 vecāku, aktīvi uzdodot sev interesējošos jautājumus un saņemot ekspertu atbildes par dažāda vecuma bērnu vērtēšanu izglītības iestādēs. 

Valdība neilgi pirms jaunā mācību gada nolēma, ka jaunā skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas sistēma, ko iecerēts dalīt četros veidos - formatīvā vērtēšana, diagnosticējošā vērtēšana, monitoringa vērtēšana un summatīvā vērtēšana - spēkā stāsies no nākamā gada 1. septembra, nevis šogad, kā nolemts iepriekš.

IZM atzīmēja, ka papildu laiks vērtēšanas pieejas un izpratnes veidošanai "īpaši nepieciešams", lai pedagogi izstrādātu summatīvos pārbaudes darbus atbilstoši mācību priekšmeta satura specifikai, lielāku svaru piešķirot tiem summatīvās vērtēšanas darbiem, kuri aptver plašāku sasniedzamo rezultātu kopumu, kā arī, lai pedagogi skolēna pēdējam demonstrētajam mācību sniegumam par vieniem un tiem pašiem sasniedzamajiem rezultātiem piešķirtu lielāku svaru salīdzinājumā ar agrāk iegūtajiem summatīvajiem vērtējumiem mācību gada laikā.

Papildus laiks, IZM ieskatā, arī nepieciešams, lai kopumā veidotos izpratne par vērtējuma labošanas kārtību, piemēram, temata, mācību gada, izglītības pakāpes noslēgumā, ja tas tieši ietekmē skolēna tiesības un intereses.

Jaunā skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas sistēma tiks dalīta četros veidos - formatīvā vērtēšana, diagnosticējošā vērtēšana, monitoringa vērtēšana un summatīvā vērtēšana.

Formatīvā vērtēšana ir nepārtraukta ikdienas mācību procesa sastāvdaļa un nodrošina skolēnam un pedagogam atgriezenisko saiti par skolēna tā brīža sniegumu attiecībā pret plānotajiem sasniedzamajiem rezultātiem.

Diagnosticējošā vērtēšana palīdz skolotājam izvērtēt skolēna mācīšanās stiprās un vājās puses, un tā paredzēta izmantošanai mācību satura apguves procesā, lai izvērtētu nepieciešamo atbalstu.

Monitoringa vērtēšana ir sistemātiska zināšanu un prasmju novērtēšana pirmsskolas, 3. klases un 6. klases vecuma posmos, kuras mērķis ir novērtēt kopējo izglītojamo zināšanu un prasmju līmeni, lai, atbilstoši iegūtajiem rezultātiem, izvērtētu nepieciešamības metodiskā atbalsta sniegšanā pedagogiem vai izvērtētu mācību satura pilnveides iespējas vai atbalsta materiālu izstrādi skolēnu vajadzībām.

Vienīgais vērtēšanas veids, kas tiek vērtēts ar atzīmēm - summatīvā vērtēšana - paredz sistemātisku izglītojamā zināšanu un prasmju pārbaudi, lai novērtētu un dokumentētu izglītojamā sniegumu.

IZM norāda, ka, īstenojot summatīvās vērtēšanas sistēmas pilnveidi, vērtējums atspoguļo tikai izglītojamā zināšanu un prasmju sniegumu. Vienlaikus izglītības iestādei tiek saglabātas tiesības izstrādāt kārtību, kā tā vērtē skolēnu ieradumus un attieksmes, piemēram, centīgumu mācību procesā vai spēju sniegt atbalstu citiem izglītojamajiem mācību procesā. Kā vienu no risinājumiem šādas attieksmes vērtēšanai IZM piedāvā novērot skolēnu demonstrētos ieradumus ilgtermiņā un iekļaujot par to informāciju, piemēram, liecībā.

Pilnveidotā izglītības satura mērķis ir attīstīt skolēna prasmi kompleksi lietot zināšanas un paust attieksmes, risinot problēmas mainīgās reālās dzīves situācijās.

IZM norāda, ka atbilstoši šim mērķim tiek pilnveidoti skolēna snieguma vērtēšanas kritēriji - izziņas darbības līmenis, atbalsta nepieciešamība, lietošana tipveidā vai nepazīstamā situācijā.

Atbilstoši IZM redzējumam, 1.-3. klasē vērtējums tiktu apguves līmeņos - "sācis apgūt", "turpina apgūt", "apguvis" un "apguvis padziļināti", savukārt 4.-12. klasēs vērtējums tiek izteikts 10 ballu skalā, kuru izmantojot ir iespējams noteikt skolēna sniegumu detalizētāk.

Lai varētu konsekventi izšķirties par konkrētu balli, piemēram, septiņi vai astoņi, lielāko balli piešķir situācijās, kurās skolēns demonstrē sniegumu, kas atbilst visiem kritērijiem un mazāku balli, ja neatbilst vismaz vienam kritērijam.

Lai vērtēšanas pieejas maiņa notiktu veiksmīgi, IZM plāno dažādus atbalsta pasākumus - pedagogu profesionālās pilnveides pasākumi, metodiskais atbalsts, izglītības iestāžu vadības komandu konsultācijas un vērtēšanas sistēmas pilnveides risinājumu attīstība sadarbībā ar skolvadības programmām.
 


LETA informācija
Foto: LETA
Atgriešanās atpakaļ