Žurnāls "Izglītība un Kultūra"
E- laikraksta IZGLĪTĪBA un KULTŪRA 16. janvāra numurā lasiet:
AKTUĀLĀS IZGLĪTĪBAS ZIŅAS
Apstiprināti noteikumi par 2020./2021. mācību gada garumu, mācību semestriem un brīvlaikiem.
IZM: Nodrošinājums ar mācību līdzekļiem mazākumtautību skolās ir apmierinošs; to visvairāk trūkst pirmsskolās.
LIZDA: augstskolu iedalījumam ir jābalstās uz kvalitatīvajiem nevis kvantitatīvajiem kritērijiem.
Valdība skata likumprojektu par bērnu un jauniešu izglītošanu valsts aizsardzībā.
Aicina izvirzīt progresīvus dabaszinātņu un matemātikas skolotājus „Ekselences balvai”.
MĀCĪBU MATERIĀLI
Atbalsts latviešu valodas apguvei turpinās. Jaunais gads sācies ar labām ziņām pirmsskolas un sākumskolas pedagogiem – Latvijas izglītības iestādes saņem projektā „Kompetenču pieeja mācību saturā” izstrādātu didaktisko materiālu komplektu pirmsskolas un sākumskolas vecuma bērniem latviešu valodas apguvei. Didaktisko materiālu mērķis ir sniegt atbalstu pārejā uz mācībām latviešu valodā, kompetenču pieejas ieviešanā un mācību satura īstenošanā lingvistiski neviendabīgā vidē.
PIRMSSKOLAS PEDAGOGI
Atklājas nevienlīdzība un zemas algas pimsskolās. Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA) ir apkopojusi datus par pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogu darba slodzi un atalgojumu. Informācija, kas iegūta no visām 119 pašvaldībām, atklāj nevienlīdzību pirmsskolas pedagogu atalgojumā un noslodzē.
VIEDOKLIS
Nepieciešama domāšanas veida maiņa – no regulām pie atbalsta. Skolā visa darba atslēga ir labi skolotāji, mūsdienīgi, tādi, kuri nemitīgi papildina savas zināšanas, tāpēc ir jāatbalsta skolotāju iespējas kvalifikācijas celšanai. Izglītības kvalitāte nekad nebūs augstāka par skolotāju kvalitāti. Tas ir primārais IZM uzdevums, nevis regulas no augšas. Laima Geikina, Neatkarīgās izglītības biedrības valdes locekle, profesore.
IZGLĪTĪBAS REFORMAS
Globālā izglītības reforma. Izglītības reforma ir aktuāla ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē. Vai bērni un jaunieši skolās tiek sagatavoti mūsdienu pasaulei? Vai pedagogiem tiek sniegta iespēja apgūt prasmes un saņemt nepieciešamo atbalstu, lai pilnvērtīgi, kvalitatīvi un mūsdienīgi veiktu savu darbu? Vai izvirzītās prasības atbilst tam, kas ir nepieciešams realitātē? Saimons Sineks (Simon Sinek), pasaulē pazīstams autors un lektors, piedāvā ieskatu, kādai būtu jābūt globālajai izglītības reformai. S. Sineks ir identificējis būtiskus aspektus, kas ir jāmaina izglītības sistēmā, lai tā kļūtu piemērota laikam, kurā dzīvojam.
TEĀTRA PEDAGOĢIJA
Aktieru pašrealizācija kā pedagoģisks nosacījums. „Jēdziens „pašrealizācija” raksturo mūsdienu cilvēku, kuram ir svarīgi, kā viņš var sevi dzīvē realizēt – atklāt sevi, savas spējas, talantus. Aktieri ir viena no sociālajām grupām, kas visaktīvāk iedarbojas uz sabiedrību, jo ar to komunicē caur saviem tēliem, darbību. Vēlējos rast atbildi uz jautājumu, kā un vai notiek aktiera pašrealizācija un kas to ietekmē,” stāsta Gatis Strads, kurš Liepājas Universitātē aizstāvējis promocijas darbu pedagoģijā vispārīgās pedagoģijas apakšnozarē „Aktieru pašrealizācija kā pedagoģisks nosacījums teātra darbības kvalitātes pilnveidošanā”.
STARPTAUTISKA PIEREDZE
Latviešu un spāņu sadarbības pieredze. Skolēni pēc atgriešanās savā valstī ar entuziasmu spēja aizraut un motivēt arī pārējos klases biedrus, kuri guva lielāku izpratni un apziņu par svešvalodu apguves nepieciešamību, sasniegt labākus mācību rezultātus un piedalījās mācību stundās ar acīmredzami lielāku atdevi.
VIEDOKLIS
Centralizētie eksāmeni pieejamajiem un izcilajiem – vai lāsts uz mūžu? Man personīgi šķiet, ka Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) ir pakļauta primitīvai inercei – vairāku gadu garumā izstrādātai, dārgai, nepārdomātai, nepraktiskai, metodiski dīvainai darbībai, kura imitē pati sevi – darbošanos izglītības „novērtēšanas” lauciņā. Aivars Broks, pedagogs, Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskolas direktors, Latvijas Mūzikas izglītības iestāžu asociācijas vadītājs.
FESTIVĀLS
IV Latvijas Orķestru asociācijas festivāls.
STUNDA MUZEJĀ
Izglītības programmas LNMM 2020. gada februārī.
IZGLĪTOJOŠĀS AKTIVITĀTES
Nodarbības LU Botāniskajā dārzā.
Interaktīvā spēle „Sūnu ciema zēni“.
Laikraksta saturs pieejams abonētājiem.