Žurnāls "Izglītība un Kultūra"

E-laikraksta IZGLĪTĪBA un KULTŪRA 26. marta numurā lasiet:

AKTUĀLI

Mācīšanās attālināti – vēl nebijis izaicinājums Latvijas skolām. Izsludinot valstī ārkārtas stāvoklī saistībā ar koronavīrusa Covid-19 straujo izplatību, Latvijas izglītības sistēma nedēļas laikā ir spiesta pāriet uz mācīšanu un mācīšanos attālināti. Kā to paveikt? Pieredzē, kā organizēt skolas darbu un attālināto mācīšanos krīzes situācijā, „Skola 2030” vebinārā „Kā skolai un skolotājam organizēt attālināto mācīšanos?” dalās Ādažu vidusskolas fizikas skolotājs un direktora vietnieks izglītības jomā metodiskajā darbā Raivis Pauls un Ogres 1. vidusskolas direktors Igors Grigorjevs. Izklāstot savu skolu pieredzi, viņi norāda, ka tas nav paraugs, bet gan piemērs, kā domā abas skolas, un varbūt, ka citi kolēģi no tā kaut ko var aizgūt sev.

AKTUĀLĀS IZGLĪTĪBAS ZIŅAS

Atcelts nacionālais jauno profesionāļu meistarības konkurss „SkillsLatvia 2020”.

Jaunatnes Dziesmu svētkus varētu pārcelt uz vēlāku laiku šajā vasarā, vai sliktākajā gadījumā – uz nākamo gadu.

Rīgas Tālmācības vidusskola piedāvā skolām konsultatīvo atbalstu par attālināto mācību procesu.

Tiešsaistē organizēs bezmaksas uzņēmējdarbības lekcijas vidusskolēniem.

Noderīga un interesanta iespēja skolēniem – veidot Eiropas eksāmena jautājumus!

MĀCĪBU PLĀNOŠANA

Skolotājiem par mācību plānošanu un norisi attālināti (ārkārtas situācijas laikā).

VIEDOKLIS

Ārkārtas situācija kā izglītības nozares restarts. Valstī izsludinātās ārkārtas situācijas dēļ no šīs nedēļas visi skolēni mācās tālmācībā. Lai gan daudzām ģimenēm tas ir jaunums un paies laiks, kamēr bērni un vecāki pielāgosies situācijai, tālmācība Latvijā tiek īstenota jau vairāk nekā desmit gadu. Tomēr tā joprojām ir mācību forma, kas līdz galam nav izprasta. Tālmācība prasa lielāku pašmotivāciju un pašdisciplīnu, bet vienlaikus sniedz rezultātus, kas neatpaliek no klātienes procesa. Edgars Čerkovskis, ekonomists, Rīgas Tālmācības vidusskolas pedagogs.

IZCILĪBAS BALVA

Skolotāji kļuvuši par sevi pārliecinātāki. Īpaša uzmanība fizikas, ķīmijas, matemātikas un bioloģijas skolotāju profesionalitātei pievērsta jau devīto gadu, kopš iedibināta Ekselences jeb Izcilības balva. Pasākuma nozīmīgumu raksturo arī ilggadēja mecenātu iesaistīšanās, kuri sadarbībā ar Latvijas Universitātes fondu atbalsta STEM izglītības un izcilības popularizēšanu Latvijā, nodrošinot arī galveno balvu 1400 eiro vērtībā. Viena no Ekselences balvas idejas autorēm ir Latvijas Universitātes Starpnozaru izglītības inovāciju centra (LU SIIC) direktore Dace Namsone.

SKOLOTĀJS

Metu izaicinājumus, un jauniešiem patīk domāt. „Pirms konkursa bija jāsagatavo paraugstunda par zināmu tematu, bet es nevēlējos darīt kaut ko ļoti atšķirīgu no tā, ko daru ikdienā skolā. Bija interesanti pastrādāt ar bērniem no citas skolas un citā vidē. Redzēju arī pārējo pretendentu stundas un spriedu, ka man viņus būs grūti kaut kā pārspēt. Nevaru sevi vērtēt no malas, bet varbūt palīdzēja tas, ka parasti izdodas tikt galā ar stresu un nesatraucos,” stāsta Ekselences balvas laureāts Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas fizikas skolotājs Ģirts Zāģeris.

TĀLĀKIZGLĪTĪBA

Prof. Zanda Rubene: vai (katram) skolotājam vajag doktora grādu? Vai mēs uzticētos ārstam, kurš savā ikdienā strādātu, neņemdams vērā jaunākos zinātnes sasniegumus? Diezin vai. Lai paaugstinātu mācīšanas un mācīšanās kvalitāti Latvijas izglītības sistēmā kopumā, neiztrūkstošai jābūt sasaistei starp pētniecību izglītības zinātnēs un izglītības praksi skolās. Līdz ar pārmaiņām pedagogu izglītības sistēmā Latvijā tapusi Baltijā pirmā un vienīgā kopīgā starpaugstskolu doktora studiju programma „Izglītības zinātnes”*, paverot durvis uz mūsdienīgu izglītību un jēgpilnu pētniecību.

INTERVIJA

„Iespējamā misija” palīdz atrast skolotājus jau 12 gadu. Kustība „Iespējamā misija” ir partneris starptautiskā izglītības organizāciju tīklā „Teach for All”, kas apvieno 53 organizācijas visā pasaulē. Latvijā kustība darbojas jau 12 gadu un par savu mērķi uzskata nodrošināt kvalitatīvu izglītību katram bērnam, radot nepieciešamās pārmaiņas klasēs, skolās un sabiedrībā. Latvijas valdība ir piešķīrusi tiesības un līdzekļus, lai „Iespējamā misija” (IM) palīdzētu piesaistīt vismaz 100 speciālistu, kas noteiktos mērķus īstenotu skolās, izglītības projektā „Mācītspēks”, ko „Iespējamā misija” īsteno Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) vadībā, sadarbojoties ar Latvijas Universitāti, Liepājas Universitāti un Daugavpils Universitāti. Laikraksts uz sarunu aicināja „Iespējamās misijas” direktoru Kārli Kravi, lai uzzinātu, ko jau izdevies paveikt un kādas ir ieceres.

ATBILD JURISTS

Atbild izglītības jurists.

Pedagoga vardarbība pret bērnu.

Darbinieka tiesisko stāvokli pasliktinošu noteikumu spēkā neesamība.

Piemaksa par papildus pedagoģisko darbu.

Valsts valodas prasmes kategorija pirmsskolas izglītības iestādes auklei/skolotāja palīgam.

Papildvienošanās pie darba līguma.

Rīkojums par izglītojamā atbrīvošanu no centralizētajiem eksāmeniem.

GRĀMATU PLAUKTS

Atgriešanās atpakaļ
Lasīt izdevumu
Vēlos abonēt Arhīvs

Šī gada izdevumi

Skolas Vārds

01.05.2024

Pirmsskolā

26.04.2024

Izglītība un Kultūra

28.03.2024

Normatīvie akti

27.03.2024