Žurnāls "Izglītība un Kultūra"

19. oktobra numurā lasiet:

IEKĻAUJOŠĀ IZGLĪTĪBA
Iekļaujoši un vienlaikus – droši. Gadījums, kad septembra beigās Liepājā audzēkne ar nazi uzbruka savai skolotājai, raisījis diskusijas par iespējām realizēt iekļaujošo izglītību un vienlaikus saglabāt skolas vidi visiem drošu. “Realizējot iekļaujošo izglītību, tagad viss ir salikts vienā maisā – bērni ar kustību traucējumiem, palēninātu domāšanu, koncentrēšanās problēmām, Dauna sindromu un garīgām saslimšanām. Saprotu, ka pasaulē ir jādzīvo dažādiem cilvēkiem, bet par diagnozēm pedagogi būtu jāinformē!” uzskata Liepājas Valsts tehnikuma skolotāja Ilze Elizabete Romančenko. Tam piekrīt arī Liepājas Valsts tehnikuma vadītājs Agris Ruperts: “Iekļaujošās izglītības elementiem ir jābūt, mums jādomā arī par cilvēkiem, kam ir šādas veselības problēmas. Bet – lielākā problēma ir tā, ka mēs jau nemaz nezinām, kuri ir tie bērni, kuri būtu iekļaujami. Neesam medicīnas darbinieki, kas var noteikt, kuram nepieciešams pievērst pastiprinātu uzmanību.”

PIEREDZE
Mācās, kā kļūt par izglītības iestādes vadītāju. Sagatavoties kāpienam pa karjeras kāpnēm, iegūt jaunu skatījumu uz ikdienā veicamajiem pienākumiem palīdz un rosina Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskā centra projekts “Kā kļūt par izglītības iestādes vadītāju”, kas no 2021. gada septembra līdz 2022. gada novembrim notiek jau septīto reizi. Dalībnieku atsauksmes liecina, ka tā bijusi vērtīga pieredze. Dalībnieki atzinīgi novērtējuši iespēju iejusties vadītāja lomā, noderīgi bijuši ieteikumi sevis pilnveidošanā, sava rakstura veidošanā, norādītie soļi, kā nostiprināt savu lomu, kādu stilu izvēlēties, kā veiksmīgi komunicēt.

MAZĀKUMTAUTĪBU IZGLĪTĪBA
Mazākumtautību skolās pedagogiem slodze lielāka. Ventspils 3. pamatskolas audzēkņu valsts valodas zināšanas ir dažādas. Ir bērni, kas latviski runā raiti un bez akcenta, un ir arī tādi, kam tas nāk ar grūtībām. Tāpat ir arī skolotājiem. Daži latviski runā perfekti, daudzi veiksmīgi realizē bilingvālo apmācību, bet dažiem ir nelielas grūtības, atzīst direktore Vera Šengelija. Skolā realizē pamatizglītības mazākumtautību programmu krievvalodīgiem bērniem, bet no šī mācību gada – arī kara bēgļiem no Ukrainas.

PIEREDZE
Apbalvo labākos skolu sadarbības projektus. Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra Eiropas skolu sadarbības tīkla eTwinning ietvaros 8. oktobrī rīkoja Nacionālo eTwinning konferenci, kurā prezentēja septiņus pagājušā mācību gada veiksmīgākos skolu sadarbības projektus un apbalvoja konkursa “Nacionālā eTwinning balva 2022” uzvarētājus, kuri šogad ir no Latgales.

ATBALSTS
Uzņēmējspējas – kā bērniem palīdzēt tās attīstīt jau skolā? Šogad Karjeras nedēļā visā Latvijā skolēni un pedagogi izzina uzņēmējspējas, kas nav tikai zināšanas un prasmes radīt un vadīt uzņēmumu. Uzņēmējspējas ir zināšanu, prasmju, attieksmes un rakstura īpašību kopums, kas nepieciešams ikvienam veiksmīgas karjeras veidošanā. Lai skolēnu izaugsmes ceļš izdotos pēc iespējas veiksmīgāks, biznesa un pašizaugsmes treneris Eduards Krūmiņš dalās ar padomiem skolotājiem, kā pēc iespējas agrākā vecumposmā veicināt skolēnu uzņēmējspēju attīstību. Skolotājs var būt kā stiprais plecs un vērtīgs padomdevējs jaunieša prasmju un spēju apzināšanā un attīstīšanā. Uzņēmējspējas var spodrināt dažādi – gan projektu darbos, gan draudzējoties ar klasesbiedriem, plānojot klases vakarus, veicot dažādus uzdevumus mācību stundās un pat klašu ekskursijās.

IESPĒJAS
Laikmetīgā māksla – pasaules izzināšanas veids. Lai veicinātu laikmetīgās mākslas pieejamību, Rīgas Starptautiskā biennāle (RIBOCA) aicina integrēt laikmetīgās mākslas praksi skolas izglītības programmā un uzsāk jaunu izglītības projektu “RIBOCA Repository of Knowledge”. Tas aicina skolēnus apgūt dažādus mācību priekšmetus caur mākslas prizmu – radoši, aizraujoši un efektīvi. Viens no galvenajiem projekta ieguldījumiem izglītībā ir tiešsaistes platforma – lietošanai gatavu mācību materiālu bibliotēka, ko var brīvi izmantot skolotāji, skolēni, jaunieši un bērnu vecāki.

AKTUĀLI
Rosina noteikt stingrākus nosacījumus skolēnu atbrīvošanai no eksāmeniem. Noteikumu projekts paredz, ka izglītojamo izglītības iestādes vadītājs no valsts pārbaudījumiem atbrīvotu ar tikai pēc ārstu-speciālistu vai ārstu konsīliju parakstītiem atzinumiem, kas aizstātu ģimenes ārsta parakstītos atbrīvojumus.

PROJEKTS
Kritiskā domāšana nākamai paaudzei. Krāslavas Varavīksnes vidusskolas pedagogi Erasmus+ programmas “Kritiskā domāšana nākamai paaudzei” apmācībās Itālijā.

GRĀMATPLAUKTS

Atgriešanās atpakaļ
Lasīt izdevumu
Vēlos abonēt Arhīvs

Šī gada izdevumi

Skolas Vārds

24.03.2024

Pirmsskolā

26.02.2024

Izglītība un Kultūra

28.03.2024

Normatīvie akti

27.03.2024