Žurnāls "Skolas Vārds"

Žurnāla SKOLAS VĀRDS 7. marta numurā lasiet:

NUMURA INTERVIJA

Katra stunda jāplāno uz bērnam sasniedzamo rezultātu. Ir pabeigta jaunā mācību satura un pieejas sabiedriskā apspriešana. Saņemti daudzi priekšlikumi, un tiks turpināta satura pilnveide. Par satura galvenajiem mērķiem un to, kā tos īstenot, kas būtu svarīgi skolām un skolotājiem, intervijā stāsta projekta Kompetenču pieeja mācību saturā (Skola 2030) projekta vadītāja Velga Kakse un mācību satura ieviešanas vadītāja Zane Oliņa.

AKTUĀLI

Pamatizglītības uzsākšana no 6 vai 7 gadu vecuma būs vecāku izvēle. “Skolas gaitu uzsākšana 6 vai 7 gadu vecumā vienmēr būs vecāku izvēle,” uzsver izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis. Arī turpmāk saskaņā ar vecāku vēlmēm un ģimenes ārsta vai psihologa atzinumu pirmsskolas izglītības programmas apguvi varēs pagarināt par vienu gadu. Likumprojektu grozījumi paredz, ka turpmāk pamatizglītības apguvi nevarēs uzsākt no 8 gadu vecuma.

DISKUSIJA

LIZDA diskutē par jaunā mācību satura ieviešanu. Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības 21. februāra padomes sēdē tika diskutēts par kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācijas ieviešanas gaitu, kurā tiks precizēti vairāki pedagogiem aktuāli jautājumi. Diskusijā piedalījās Valsts izglītības satura centra vadītājs Guntars Catlaks un projekta Skola2030 mācību satura ieviešanas vadītāja Zane Oliņa.

SKOLA UN SABIEDRĪBA

Mūsdienu pusaudžu stereotipi par vēsturi – sociālās un pilsoniskās jomas skolotāju izaicinājums un risinājumi. Pirmās vēstures stundas bērns klausās un iegaumē ģimenē. Vai skolas uzdevums ir iemācīt pareizāk, lauzt stereotipus un mācīt citādu vēsturi? Pedagogi, vēstures pētnieki un paši skolēni atzīst – nē! Skolotāja uzdevums ir ieinteresēt, lai pētītu, saprastu savas kļūdas, mainītu domas vai – tieši otrādi – padziļinātu zināšanas.

KONFERENCE

Iekļaušana nozīmē izdzīvot praksi. Nākotnē, veidojot iekļaujošu mācību vidi, skolotājiem būs jāņem vērā ne tikai tas, ko un kā viņi māca, bet arī tas, kādā mērā iekļaujošas vērtības, piemēram, cieņa, sadarbība, tolerance, izpalīdzība un empātija, skaidri apliecina mikroklimatu un attiecības klasē.

SKOLOTĀJU IZGLĪTĪBA

Kā turpmāk sagatavos skolotājus. Studiju programmu būs krietni mazāk, tās tiks veidotas pēc moduļu principa – tiek paredzēts, ka šāda būs jauno pedagogu mācību sistēma. Par to februāra beigās Saeimā notikušajā konferencē Augstskolu pasākumi pedagogu izglītībai konceptuāli jaunā kvalitātē Latvijas ilgtspējīgai attīstībai sprieda augstskolu vadītāji. 

IESPĒJAS

Scientix sadarbības platforma STEM skolotājiem. Dabaszinātņu, tehnoloģiju, inženierzinātņu un matemātikas skolotājiem ir radīta lieliska pulcēšanās vieta internetā – Scientix. Kas tur atrodams un kā kļūt par šīs Eiropas kopienas dalībnieku, stāsta Scientix vēstniece Latvijā Biruta Pjalkovska.

ATBALSTS SKOLOTĀJIEM

Klausīšanās nav tikai dzirdēšana. Kļūdaini būtu uzskatīt, ka klausīšanās ir vienkārši klusēšana. Tā drīzāk ir dzirdēšana – informācijas uztveršana, savukārt klausīšanās ir uztvertās informācijas analīze. Smadzenes bieži vien strādā ātrāk, nekā cilvēks var fiziski izteikt savu domu, tāpēc, kad mēs klausāmies runātājā, mēs bieži vien domās pabeidzam viņa sakāmo un savā prātā jau risinām citu domu. Taču šāda uzvedība var izraisīt pārpratumus, kļūdainas interpretācijas par to, ko otrs gribēja pateikt pēc būtības.

SKOLA UN SKOLĒNS

Apzināties neapzinātās reakcijas. Neefektīvi, novecojuši automātiskie uzvedības modeļi ir nomaināmi, aizstājot tos ar kādiem citiem – efektīvākiem. To var izdarīt patstāvīgi un nevienam neko par to nesakot. Neapzināto, automātisko uzvedības modeļu vērošana sākumā šķiet grūta. Ir emocionāla reakcija (nepatīk), kognitīva reakcija (spriedums: nav laika, nav spēka, nav jēgas, aizmirsu, neinteresē, ir svarīgākas lietas darāmas) un uzvedības reakcija – nedarīšana. Viss tieši tāpat kā skolēniem.

AKTUĀLĀS IZGLĪTĪBAS ZIŅAS 20.FEBRUĀRIS – 7. MARTS

METODISKIE MATERIĀLI

Citādā latviešu valoda. Klases skatuves runas konkurss. Pieredzē dalās  Iveta Daiga,  Cēsu pilsētas Pastariņa sākumskolas skolotāja.

Es svinu valodu ATV. Satura un valodas integrēta apguve. Pieredzē dalās Maruta Krustāne, Zinaida Bodža, Daina Šubrovska, Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskolas latviešu valodas, krievu valodas, angļu un vācu valodas skolotājas.

Žurnāla saturs pieejams abonētājiem.

Atgriešanās atpakaļ
Lasīt izdevumu
Vēlos abonēt Arhīvs

Šī gada izdevumi

Skolas Vārds

01.05.2024

Pirmsskolā

26.04.2024

Izglītība un Kultūra

28.03.2024

Normatīvie akti

27.03.2024