Žurnāls "Skolas Vārds"

Žurnāla SKOLAS VĀRDS 30. oktobra numurā lasiet:

NUMURA TĒMA

Vai mācības attālināti ietekmē izglītības kvalitāti? Mācību gada sākumā 82% skolu izvēlējās nodrošināt mācības tikai klātienē jeb A modeli, pārējās – daļēji attālināti jeb B modeli. Tomēr jau pēc pusotra mēneša situācija krasi mainījusies, un pilnīgi visiem 7.–12. klašu audzēkņiem vismaz nedēļu pēc brīvlaika nākas mācīties no mājām. Turklāt vairākas skolas koronavīrusa izplatības dēļ strādā pēc C modeļa jeb pilnībā attālināti. Skaidrojam, cik būtiski tas ietekmē izglītības kvalitāti un ko darīt, lai darbotos pēc iespējas jēgpilnāk.

Ieteikumi skolām, īstenojot mācības attālināti.

Kur smelties iedvesmu attālinātam mācību procesam?

AKTUĀLĀS IZGLĪTĪBAS ZIŅAS

I.Šuplinska: lai izvairītos no saslimstības pieauguma, arvien vairāk skolu izvēlas strādāt pēc B modeļa.

Skolas saņems vairāk nekā 6000 jaunu portatīvo datoru.

LIZDA prasa amatpersonām skaidrot „nekvalitatīvas reformas izglītībā”; varētu prasīt Šuplinskas demisiju.

Šuplinska: LIZDA vēlas reformas ar finansiālu segumu, bet neizprot pārkārtojuma nepieciešamību izglītības sistēmā.

Sadarbībā ar Tartu Universitāti Valkas Jāņa Cimzes ģimnāzijā skolēni var apgūt igauņu valodu.

Ekoskolu Rīcības dienas 2020 – labie darbi planētai.

Konsultācijas ar„Skola 2030” ekspertiem. „Skola 2030” eksperti aicina skolotājus un skolu vadītājus pieteikties konsultācijām, kurās ir iespēja rast atbildes uz neskaidriem jautājumiem. Konsultācijas norisinās „Zoom” platformā, un katrā mācību jomā vai priekšmetā tās notiek katru otro nedēļu.

KĀ MĀCĀS CITUR

Covid–19 laiks Īrijas un Anglijas latviešu skolās – ne tikai problēmas, bet arī iespējas. Eiropas Latviešu apvienība (ELA) un Latviešu valodas aģentūra 23. oktobrī rīkoja vebināru „Latviešu skolu pieredze Lielbritānijā un Īrijā”, kur skolotāji varēja iepazīt, kā Covid – 19 pandēmijas laikā mācās latviešu bērni Īrijā un Lielbritānijā, kā arī diskutēt un dalīties pieredzē par mācībās izmantotajiem digitālajiem rīkiem, āra nodarbībām, darba organizēšanu skolā, sadarbību ar vecākiem, pašvaldību un sabiedrību.

VIEDOKLIS

Jāattīsta tas, kas nāk dabiski. Šobrīd mācības skolās norisinās attālināti, tāpēc nereti veidojas diskusijas par skolēnu zināšanu kvalitāti. Viena no jomām, kur zināšanu kvalitāte un priekšmeta apguve ir ļoti būtiska, ir svešvalodas, piemēram, angļu valoda. Jau krietnu laiku tā ir teju vai ikdienas nepieciešamība. Angļu valoda mūsdienās ir „pagalma valoda”, līdzīgi kā pirms 20 gadiem bija krievu valoda, lielai daļai bērnu tās apguve ir dabiska, tāpēc skolai nepieciešams to attīstīt. Kristīne Balode, privātās vidusskolas „Patnis" pedagoģe, Neatkarīgās izglītības biedrības pārstāve.

AKTUĀLS JAUTĀJUMS

Skolotāji jautā: Kad būs solītie mācību materiāli? Novembra sākumā būs pieejami pirmā pusgada materiāli, decembrī – otrā pusgada materiāli,” informē „Skola 2030” mācību satura ieviešanas vadītāja Zane Oliņa. Taču projekta pārstāve aicina skolotājus rūpīgi izpētīt programmas, jo „tajās ir lielāks metodiskais atbalsts, nekā sākotnēji varētu šķist”. Turklāt, arī mācību satura apguvei saskaņā ar jaunajām programmām ir iespējams izmantot jau esošās mācību grāmatas un mācību līdzekļus.

SKOLU PIEREDZE

Pilotskolu pieredze: Zentas Mauriņas Grobiņas novada vidusskola. Mums, tāpat kā visiem, kādu mirkli piezogas šī neziņa, satraukums vai bailes par to, vai izdosies. Bet tās nevar pārvarēt citādāk, kā darot, uzskata Zentas Mauriņas Grobiņas novada vidusskolas angļu valodas skolotāja Sanda Vēdiķe.

Pilotskolu pieredze: Jūrmalas pilsētas Kauguru vidusskola. Esmu no tiem skolotājiem, kuri par pilotprojektā piedāvātajām idejām nevarēja teikt – „es jau visu to daru”. Pirms projekta es vairāk domāju, ko daru tieši es, mazāk prātojot, ko darīs skolēni, stāsta Jūrmalas pilsētas Kauguru vidusskolas latviešu valodas skolotāja Zaiga Dambe.

Snieguma līmeņa apraksts „Glītrakstīšana, teksta noraksts 1. klasē”.

PĒTĪJUMS

Latvijas skolēnu globālā kompetence atbilst OECD valstu vidējam līmenim. Latvijas 15 gadu veco skolēnu globālā kompetence atbilst Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) valstu vidējam līmenim, liecina 2020. gada 22. oktobrī publicētie OECD Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas PISA 2018 testa uzdevumu un aptaujas jaunākie rezultāti. Latvijā vairums jeb 93% skolēnu ikdienā sazinās divās vai vairāk valodās, kas ir augstākais radītājs 27 dalībvalstu vidū.

SKOLĒNS

Izplatās jauna sērga skolēnu vidū; pīpē pat deviņus gadus veci bērni. Latvijā izplatās jauna sērga – pat deviņus gadus veci bērni skolās sākuši pīpēt nepilngadīgiem aizliegtas vielas. Ja cigaretes var atpazīt kaut vai smakas dēļ, tad šādus priekšmetus – nē. Valmieras sākumskola bijusi viena no pirmajām izglītības iestādēm Valmierā, kas konstatējusi – skolā smēķē flomāsteriem līdzīgu elektronisko cigareti, un, kā izrādās – par to ziņojuši paši bērni.

METODISKAIS MATERIĀLS

Metodiskais materiāls sākumskolas posma dabaszinību skolotājiem. Metodiskais palīglīdzeklis „Lilu māja. Valodas attīstība, izmantojot eksperimentus” sniedz sākumskolas posma dabaszinību skolotājiem idejas un materiālus mācību stundām, apvienojot valodas prasmju attīstīšanu ar eksperimentu veikšanu. Vienojošais elements visās tēmās ir fantāzijas tēls Lilu un viņa draudzene, meitene Alīna.

NOTIKUMS

Skolotāji iedvesmojas pašizaugsmes konferencē. Imanta Ziedoņa fonda „Viegli” iniciatīvas izglītībā „Ziedoņa klase” konferencē skolotāji no visas Latvijas iedvesmojās un sagatavojās attālinātajam mācību procesam. Konferencē „Skolotājs ir Personība” lektori uzsvēra, cik nozīmīga skolotāju darbā ir viņu personība. „Mūsu mērķis ir iedrošināt un iedvesmot skolotājus, jo pārmaiņas izglītībā un attālinātais mācību process ir izaicinājumiem pilns. Konferencē skolotāji guva ieskatu un praktiskas zināšanas, lai attīstītu savu personību un būtu paraugs saviem skolēniem. Guvām pārliecību, ka šāds emocionāls atbalsts un uzmundrinājums skolotājiem patiešām ir nepieciešams,” pauda „Ziedoņa klases” vadītāja Elizabete Pavlovska.

ATTĀLINĀTĀS MĀCĪBAS

Kā sagatavoties un uzvesties tiešsaistes stundās. Ceļvedis skolēnam.

 

Žurnāla saturs pieejams abonētājiem.

Atgriešanās atpakaļ
Lasīt izdevumu
Vēlos abonēt Arhīvs

Šī gada izdevumi

Skolas Vārds

24.03.2024

Pirmsskolā

26.02.2024

Izglītība un Kultūra

28.03.2024

Normatīvie akti

27.03.2024