Žurnāls "Vecākiem"

Žurnāla VECĀKIEM maija numurā lasiet:

Mammu un tētu atziņas par ģimenes dzīvi pandēmijas laikā. „Mums šī krīze drīzāk patīk nekā nepatīk”, „Vakariņās pelmeņi un roltoni”, „Secināju, ka ir jāmācās no bērniem – jāiemācās viņu vieglums” – par to, kā pavadīts sociālās distancēšanās laiks un kādas atziņas tajā gūtas, dalās mammas un tēti.

Jāmācās tolerance, iecietība un izturība. I. Lāce-Sējāneatzīst, ka mācījusies no sava bērna, kad viņš jautājis: „Kas tev ir svarīgāks – atzīmes vai manas zināšanas, jo es nevaru visu izdarīt tik ātri?” Ar to, ka aizrādīju, kas viņam tur īsti ir sanācis, esmu viņu dzinusi stresā un tikai tad apjautu, ka man jāspēj sadzirdēt, ko bērns man saka.

Viss labais sākas ar sarunām un ieinteresētu attieksmi. D. Zande norāda, ka neveselīga vide rodas tur, kur ir izteikta varas hierarhija. „Pedagogam un vecākam ir likumos noteikta vara pār nepilngadīgu bērnu, jo viņi atbild par bērnu, bet emocionālajā ziņā ļoti svarīgs ir līdzsvars. Skolotājam, vecākiem, un to vēlamies ieaudzināt arī savos bērnos, nozīmīga ir cieņa. Nepatīkamu informāciju vai aizrādījumu izsaku ar cieņu.

Vai tu esi sava bērna „drošais cilvēks”? Ģimenes bieži runā par bērnu sargāšanu no dažādiem riskiem – uz ielas, ūdens tuvumā, uzmanīšanos no elektrības un citiem, taču ne mazāk svarīga ir arī drošība attiecībās ar citiem cilvēkiem. Šo tēmu ģimenē apspriest ir sarežģītāk – situācijas mēdz būt ļoti dažādas, tāpēc nav tik viegli pateikt bērnam priekšā pareizo rīcību. Taču lielākā drošības mācība notiek, ja ļaujam bērnam piedzīvot drošas attiecības savā ģimenē. Tad viņš arī ārpus ģimenes spēs veidot drošas attiecības – ar vienaudžiem, pieaugušajiem, pazīstamiem un svešiem.

Eksperte iesaka: no šoka līdz pieņemšanai jeb kā vecākiem justies normāli ārkārtas situācijā. Ko darīt, ja bērns neklausa un vairs negrib mācīties? Tādus jautājumus sev uzdod daudzi vecāki. Īpaši tagad, kad Covid-19 krīzes laikā ģimenes ikdienā pavada kopā daudz vairāk laika nekā līdz šim un kad vecākiem kā akrobātiem jāžonglē ar dažādām lomām – pavārs, skolotājs, psihologs, darba devējs vai darba ņēmējs un citas. Šajā ārkārtas situācijā nodibinājuma „Centrs Dardedze” valdes locekle Laila Balode aicina vecākus nekautrēties meklēt un saņemt atbalstu.

Kā pamanīt, ka bērnam ir problēmas internetā. Gluži kā uz ielas un skolā, bērni un pusaudži arī internetā var nonākt dažādās bīstamās situācijās, jo īpaši patlaban, kad tiešsaistē tiek pavadīta lielākā daļa dienas, apgūstot mācību vielu un uzturot kontaktus ar draugiem un tuviniekiem. Bērna izturēšanās var liecināt par problēmām virtuālajā vidē, tāpēc vecākiem vērīgi jāseko līdzi jebkādām izmaiņām bērna uzvedībā. Idejas, kā parūpēties par veselīgu digitālo dzīvi un laicīgi atpazīt riska signālus, sniedz „Samsung Skola nākotnei” eksperts Nils Sakss Konstantinovs.

Žurnāla saturs pieejams abonētājiem.

Atgriešanās atpakaļ
Lasīt izdevumu
Vēlos abonēt Arhīvs

Šī gada izdevumi

Skolas Vārds

24.03.2024

Pirmsskolā

26.02.2024

Izglītība un Kultūra

28.03.2024

Normatīvie akti

27.03.2024